
(2004) 9 Media & Arts Law Review 37 

GOSSIP WE CAN TRUST: DEFAMATION LAW AND NON-FICTION 

MATTHEW RIMMER1 

ABSTRACT 

[37] Drawing on two case studies, this article considers the allegation of a disgruntled 

author: ‘Defamation was framed to protect the reputations of 19th-century gentlemen 

hypocrites’. The first case study considers the litigation over Bob Ellis’ unreliable 

political memoir, Goodbye Jerusalem, published by Random House. The second case 

study focuses upon the litigation over the allegation by Media Watch that Richard 

Carleton had plagiarised a documentary entitled, Cry From The Grave. The article 

considers the meaning of defamatory imputations, the range of defences, and the 

available remedies. It highlights the competing arguments over the protection of 

reputation and privacy, artistic expression, and the freedom of speech. This article 

concludes that defamation law should foster ‘gossip we can trust’. 

 

In a recent opinion piece, the gonzo journalist John Birmingham complained that the 

abuse of defamation law was depriving Australia of legitimate social criticism: 

 

It’s the defamation industry. Defamation was framed to protect the reputations of 19th 

century gentlemen hypocrites. It does very well at protecting the reputations of new 

millennium hypocrites, as well. I’m getting to the point where I don’t know if I can 

keep banging my head against the wall.2 

 

Birmingham argued that defamation law was having a pernicious impact upon a 

number of genres of non-fiction — including biography, journalism, and history. He 

maintained that there is a need to reform defamation law to promote legitimate social 

comment and artistic expression. 

 

This article considers the impact of defamation law upon a number of genres of non-

fiction in Australia. It provides two contrasting case studies, framing the tension 

between the protection of reputation, and the need for social and artistic expression. 

                                                 
1 Matthew Rimmer, BA (Hons)/LLB (Hons) (ANU), PhD (UNSW), is a Lecturer at ACIPA, at the 
Faculty of Law in the Australian National University. The author would like to thank David Marr for 
the title and the inspiration for this article. He is also grateful for the advice and comments of the 
editor, the referee, and his research assistant Ishtiaque Omar. 
2 John Birmingham, ‘He Wrote With A Joint In His Hand’, The Sydney Morning Herald (Sydney), 26 
April 2003; Malcolm Knox, ‘Defamation Abuse Has Stifled Criticism: Author’, The Sydney Morning 
Herald (Sydney), 26 April 2003. 



Rimmer, ‘Gossip We Can Trust: Defamation Law and Non-Fiction’ 

 

[38] The first case study considers the infamous ACT Supreme Court case of Abbott 

and Costello v Random House Australia Pty Ltd.3 The matter concerned Bob Ellis’ 

unreliable political memoir, Goodbye Jerusalem, published by Random House. The 

study centres on Higgins J’s observation that Bob Ellis and Random House laboured 

under the misapprehension that ‘the current norms, likely to be applied by this court, 

are now those of 19th century ale houses’.4 This study examines the judicial 

interpretation of defamatory imputations against the backdrop of ‘middle-class 

morality’.5 It focuses upon the direct and indirect impact that defamation law had 

upon a number of works of non-fiction published after the litigation.  

 

The second case study focuses upon a subsequent case that took place in the same 

court — Richard Carleton v The Australian Broadcasting Corporation.6 The decision 

has important ramifications for the daily work of journalists in print, radio, and 

television. This study analyses the allegation by Media Watch that Richard Carleton 

had plagiarised a documentary entitled, Cry From The Grave, about the ethnic 

cleansing and genocide which took place in Srebenica. It examines the arguments of 

Channel Nine that the accusations of ‘plagiarism’ and ‘lazy journalism’ made in the 

program Media Watch were defamatory. This study reviews the defences of truth, 

qualified privilege and fair comment, which were raised by the Australian 

Broadcasting Corporation (ABC). It also considers the costs awarded in this decision, 

and new remedies available under the Defamation Act 2001 (ACT).  

 

This article considers the defamation cases within the theoretical framework of the 

‘law and literature’ movement.7 In particular, it relies upon the work of Anthony 

Julius, an English lawyer, writer and lecturer who has written extensively about the 

                                                 
3 Abbott and Costello v Random House Australia Pty Ltd (1999) 137 ACTR 1; Random House 
Australia Pty Ltd v Abbott (1999) 167 ALR 224. 
4 Abbott and Costello v Random House Australia Pty Ltd (1999) 137 ACTR 1, 40. 
5 Ibid 40. 
6 Richard Carleton v Australian Broadcasting Corporation [2002] ACTSC 127. 
7 Michael Freeman and Andrew Lewis (eds), Law and Literature: Current Legal Issues (1999) vol 2, 
499. 



(2004) 9 Media & Arts Law Review 37 

relationship between law and culture.8 In ‘Art Crimes’, Julius suggestively discusses 

the proclivity of artists to rely upon an ‘aesthetic alibi’ in litigation. He observes: 

 

In prosecutions/civil actions, artist-defendants invariably wish to argue that the 

criminal/tortious nature of their art work is trumped either by its artistic status and/or its 

artistic value. These are two versions — relating to ontology and value — of a defence 

which has been termed ‘the aesthetic alibi’. According to Martin Jay the alibi is 

deployed to make otherwise objectionable conduct acceptable when part of an aesthetic 

project. It transforms the proscribed into the permitted: ‘what would be libellous or 

offensive in everyday life is granted a special dispensation, if it is understood to take 

place within the protective shield of an aesthetic frame’.9 

 

In addition to the aesthetic alibi, Julius notes that plaintiffs are fond invoking 

arguments about freedom of speech: ‘“Art speech”, it was argued, is as much entitled 

to constitutional protection as “political speech” or “commercial speech”’.10 He also 

emphasized that art was defended on a number of other grounds — such as 

estrangement, formalism, and inclusion in a canon. In the Abbott and Costello Case, 

Ellis sought to rely upon this ‘aesthetic alibi’, but to no great avail. The author did not 

attempt to establish whether his allegations were genuine. In the Carleton case, there 

was a greater emphasis upon the freedom of speech rather than artistic integrity.  

 

[39] This article argues that there is a need to ensure that defamation law can only 

lightly regulate genres of non-fiction such as biography, journalism, and history. The 

interplay between law and art is a complex relationship. Given such considerations, 

defamation law must be carefully applied in the field of artistic practice.11 David Marr 

comments: 

Gossip is a matter of ethics. I believe there is such a thing as ethical gossip; we call it 

‘good gossip’ day to day. Good gossip is accurate. What gives gossip a bad name, I 

think, is not the betrayal of privacy so much as lies and inaccuracy. One definition, I 

                                                 
8 Anthony Julius, TS Eliot, Anti-Semitism, And The Jewish Form (1999); Anthony Julius, ‘Art Crimes’ 
in Michael Freeman and Andrew Lewis (eds), Law and Literature: Current Legal Issues (1999) vol 2; 
Anthony Julius, Idolizing Pictures: Idolatory, Iconoclasm, and Jewish Art (2000); and Anthony Julius, 
Transgressions: The Offences Of Art (2002). 
9 Julius, ‘Art Crimes’, ibid 499. 
10 Julius, Transgressions: The Offences Of Art, above n 8, 26. 
11 Andrew Kenyon, ‘Defamation, Artistic Criticism and Fair Comment’ (1996) 18 Sydney Law Review 
193. 



Rimmer, ‘Gossip We Can Trust: Defamation Law and Non-Fiction’ 

think, of great biography is gossip we can trust. But biography, contemporary history 

and gossip are all doing the same thing: trading in privacy. 12 

 

There is therefore a need to ensure that defamation law can only lightly regulate 

history and biography. On the one hand, defamation law should not be draconian and 

harm artistic practice by being too broad and indiscriminate in its application.13 On 

the other hand, defamation law should not be so permissive that it allows for the 

circulation of hate speech. It must play a positive role in guaranteeing the integrity of 

historical scholarship. A happy medium must be found in which fiction and non-

fiction can flourish. To quote David Marr, defamation law must foster ‘gossip we can 

trust’.14 

 

Goodbye Jerusalem: Defamatory Law and Biography 

In March 1997, Bob Ellis published a book entitled Goodbye Jerusalem: Night 

Thoughts Of A Labor Outsider. The pen portrait on the dustcover described the 

author:  

 

He has written and broadcast in all media, and as a film, theatre and television critic, 

political correspondent, song lyricist, after-dinner speaker, and political candidate 

against Bronwyn Bishop has achieved in Australian folklore a perhaps enduring 

name.15  

 

The journalist Martin Flanagan provides an insightful portrait of Bob Ellis as a writer: 

 

Bob Ellis writes like a dream. There are no ordinary moments in his writing, no lulls, 

no excursions into the void, no Waiting for Godot. For Ellis, each moment extends 

from here to eternity in glorious panavision with Bob Ellis cast within it as the doleful 

witness, playing, typically, a sort of Nick Carraway to Gough Whitlam’s shimmering 

Gatsby.16 

 

                                                 
12 David Marr, ‘Only What’s Private Matters’ (1997) 7(1) Voices 36. 
13 Peter Alexander, ‘F(l)ame and Glory’(National Biography Award, State Library of New South 
Wales, 23 March 2002) available at <http://www.slnsw.gov.au/awards/pdf/sess2.pdf>. 
14 Marr, above n 12, 36. 
15 Bob Ellis, Goodbye Jerusalem: Night Thoughts Of A Labor Outsider (1997). 
16 Martin Flanagan, One Of The Crowd (1990) 143–5. 



(2004) 9 Media & Arts Law Review 37 

However, Flanagan notes that Ellis has not been dutiful to the truth as a journalist. He 

suggests that the writer is a misapplied talent:  

 

The charitable viewpoint is that Ellis is not a journalist, that in other countries he would 

not have had to work as one. He is a dramatist: he has a grand design, a sense of two 

competing forces, Good and Bad, and the single prize in their contest being 

humankind’s collective salvation.17  

 

[40] In particular, there has much debate about the accuracy of a number of political 

memoirs by Bob Ellis — including Goodbye Jerusalem and Goodbye Babylon. The 

genre of such work is unstable. As Alex Buzo observes: ‘Ellis writes “plessays”, 

dramatic prose pieces that are part-play, part-essay, and specializes in funerals, 

elections, and conferences’.18 

 

At the launch of the book Goodbye Jerusalem in March 1997, the former Premier of 

New South Wales, Neville Wran, said that the book occasionally surprised him with 

paragraphs that libel lawyers ‘might with more wisdom not let through’. Ellis was 

forced to read out an apology to the ABC journalist, David Spicer, in relation to a 

misattributed anecdote about Bob Carr hiring Kerry Packer’s plane. The apology 

alerted Christopher Pearson, journalist, editor of the Adelaide Review and sometime 

speechwriter to the Prime Minister John Howard. He found that there was a section in 

the book which defamed the Federal Treasurer Peter Costello, his wife Tanya, the 

Liberal politician Tony Abbott and his wife Margaret. Ellis had written the following 

offending paragraph: 

 

‘Abbott and Costello’, said Rodney Cavalier, pacing up and down his baronial mansion 

after serving me for dinner as was his custom bread and water, ‘they’re both in the 

Right Wing of the Labor Party till the one woman fucked both of them and married one 

of them and inducted them into the Young Liberals.’19 

 

                                                 
17 Ibid. 
18 Alex Buzo, ‘So It Goes, From Gabfest To Grave’, Sydney Morning Herald, Spectrum (Sydney), 26–
27 October 2002, 11. 
19 Ellis, above n 15. 



Rimmer, ‘Gossip We Can Trust: Defamation Law and Non-Fiction’ 

In response, the Costellos and the Abbotts launched a defamation action against the 

publisher Random House. The trial proceeded on the basis that the anecdote was false 

— indeed, Rodney Cavalier denied ever having told such a story to Ellis. Justice 

Higgins of the Supreme Court of the ACT found that the passage contained 

defamatory imputations, and awarded damages to the Costellos and Abbotts.20 The 

Full Court of the Federal Court upheld the judgment, and dismissed an appeal.21 The 

most interesting gloss on the trial in the Full Court came from Miles J. Random 

House was ordered to pay $277,500 damages to the two couples, as well as 

substantial legal fees.  

 

The defamation trial became a cause celebre, which held the legal system up to fierce 

comment in the media. David Marr remarked that the case had become a comic 

spectacle: 

 

What a week of laughter the nation has had over the Ellis case… The wit was terrific 

— Ellis’s one-liners, Bill Hayden’s deadpan in the box and Gough Whitlam’s cameo 

appearance to skewer the former governor-general: ‘The clowns gave evidence 

yesterday.’ What theatre could command a cast like this? And these famous faces 

weren’t even the main players — the lawyers. Very funny men.22 

 

The Abbott and Costello Case raised fundamental questions about the meaning of 

imputations, the award of damages, and the choice of law. It also highlighted policy 

issues about the protection of reputation, the sanctity of privacy, and freedom of 

speech. The matter also emphasized what, if any, allowance should be made for 

aesthetic arguments in this field of law. 

  

 

Middle Class Morality 

In the trial at first instance, Higgins J relied upon the old adage that ‘you can tell a 

book by its cover’ and stressed the circumstances of the publication and promotion of 

                                                 
20 Abbott and Costello v Random House Australia Pty Ltd (1999) 137 ACTR 1. 
21 Random House Australia Pty Ltd v Abbott (1999) 167 ALR 224. 
22 David Marr, ‘The Price Of Honour’, Sydney Morning Herald (Sydney), 24 October 1998, 35. 



(2004) 9 Media & Arts Law Review 37 

the book. His Honour denies that the work has aesthetic merit. In his view, Bob Ellis 

had no claim to artistic license in relation to a work of non-fiction: 

 

[41] It is also relevant to note that the publisher does not suggest that the work is one of 

fiction. It is presented as a work of interest, as ‘a portrait of the heart of the True 

Believers’. It is not presented, therefore, as a serious history of the Labor movement. 

Nevertheless, the personal anecdotes, the factual accounts of events, though a montage 

rather than an ordered story, would still be thought by the ordinary reasonable reader, 

to be essentially true.23 

 

Higgins J also maintains that Ellis cannot hide under the mantle of scholarship, noting 

that Goodbye Jerusalem is not ‘a serious history of the Labor Movement’.24 He also 

doubts whether the book can yield any more reliability by reason of popular acclaim 

alone. His Honour gives short shrift to the argument that Ellis is protected by an 

‘aesthetic alibi’ — that his offensive words can be excused by his literary endeavour. 

 

Higgins J sketches a vivid contrast between the author Bob Ellis, self-described in his 

book as ‘methylated’,25 and the churchgoing Costellos and Abbotts. His Honour 

observes: ‘The parties were as far apart in their frame of moral reference as the 

customers of a nineteenth century East End London ale house with the membership of 

the Anglican Synod of the same era’.26 His Honour observes: ‘Somehow the author 

and the defendant have managed to beguile the defendant’s legal advisers into 

believing that the current norms, likely to be applied by this court, are now those of 

nineteenth century ale houses’.27 Although ‘times have changed’, Higgins J observed 

that those accused of sexual intercourse outside marriage or changing political 

allegiances would still be regarded less well by ‘right-thinking’ members of society.28 

Higgins J reiterates his argument:  

 

Even given the Labor bias likely among readers of the author’s works, there is every 

reason to suppose that such persons would predominantly adhere to what Mr Alfred 

                                                 
23 Abbott and Costello v Random House Australia Pty Ltd (1999) 137 ACTR 1, 4–5. 
24 Ibid 5. 
25 Ibid 31. 
26 Ibid 40. 
27 Ibid 40. 
28 Ibid 40. 



Rimmer, ‘Gossip We Can Trust: Defamation Law and Non-Fiction’ 

Doolittle in My Fair Lady (a film based on the play, Pygmalion, by George Bernard 

Shaw) described as ‘middle class morality’.29  

 

His Honour relies upon such literary notions of ‘community’, and ‘morality’ in his 

determination of whether the imputations in the text were defamatory.30 

 

On appeal, Random House was critical of the florid, literary language of Higgins J, 

maintaining that it was not grounded in law.31 Bruce McClintock QC complained on 

behalf of the publishers that the judge was a writer manque who indulged in literary 

flourishes, which had no legal foundation. McClintock argued that the comment of 

George Bernard Shaw in Pygmalion was intended to be ironic. He cites Doolittle’s 

complaint that he could not get cash for handing his daughter over for elocution 

lessons, ‘Middle-class morality means nothing for me’.32 McClintock observed: ‘And 

middle-class morality doesn’t provide a touchstone of morality. The test is not 

middle-class morality but the hypothetical morality of ordinary members of 

Australian society’.33  

 

There was also academic criticism of the reasoning of Higgins J. Julie Eisenberg 

observed:  

 

[42] The graphic way in which sexuality is displayed and accepted in advertising, 

cinema, and literature suggests that late twentieth century approaches to ‘chastity’ or 

proper moral behaviour no longer have much in common with Alfred Doolittle-style 

perceptions.34 

 

                                                 
29 Ibid 17. 
30 For a wider discussion of community, decency and defamation, see Lawrence McNamara, ‘Bigotry, 
Community And The (In)visibility Of Moral Exclusion: Homosexuality And The Capacity To Defame’ 
(2001) 6(4) Media and Arts Law Review 271.  
31 David Marr, ‘Little People and Big Questions’, Sydney Morning Herald (Sydney), 31 August 1999, 
4. 
32 Ibid. 
33 Ibid. 
34 Julie Eisenberg, ‘Sex, Satire and “Middle-class Morality”: Reflections On Some Recent Defamation 
Cases’ (1999) 92 Media International Australia, Incorporating Culture And Policy 19–31. 



(2004) 9 Media & Arts Law Review 37 

In the appeal, Miles J considers whether an ‘ordinary reader’ could be expected to 

have taken the offending passage seriously. He offered his legal opinion and literary 

criticism of Goodbye Jerusalem: 

 

The book as a whole, as its subtitle suggests, is an almost structureless series of 

musings, recollections, anecdotes and the like, in which it appears to be the author’s 

intention to challenge the reader to distinguish between fact and fiction, reality and 

dreams, history and myth. The ordinary reader is likely to come away not knowing 

what to believe. The prurient reader who would read only the matter complained of 

might be prepared not to disbelieve some of it. In the classic language of defamation 

law the mud would stick, and the suspicion lurk, and for this the plaintiffs are entitled 

to damages.35 

 

In a striking slippage, the judge shifts his focus from the ‘ordinary reader’ to the 

‘prurient reader’. Miles J maintains that the author cannot be shielded by an ‘aesthetic 

alibi’. The unstable genre of the book, in his view, does nothing to dispel the 

suspicions on the part of the reader. 

 

Miles J expressed some reservations about the ‘strong language’ and ‘colourful 

terminology’ used by Higgins J — in particular, in relation to criticisms of the 

appellant as betraying ‘a disappointing moral bankruptcy’ and lacking ‘the ideals of 

honesty and accuracy’.36 However, the appellate judge defended the decision of 

Higgins J that ‘the author and the defendant have managed to beguile the defendant’s 

legal advisers into believing that the current norms to be applied by this court, are 

now those of nineteenth century ale houses’: 

 

It was submitted that there was no evidence to support these and similar epithets and 

conclusions. That may well be, but it does not follow that his Honour was wrong in 

deciding that the conduct of the appellant and its advisers, taken in conjunction with the 

graphic evidence of the plaintiffs as to their relation to that conduct, entitled them to 

aggravated damages.37 

 

                                                 
35 Random House Australia Pty Ltd v Abbott (1999) 167 ALR 224, 247. 
36 Ibid 249. 
37 Ibid. 



Rimmer, ‘Gossip We Can Trust: Defamation Law and Non-Fiction’ 

Miles J concludes that Higgins J was clear in distinguishing between conduct that 

gave rise to aggravated damages and conduct which warranted an award of exemplary 

damages. 

 

Backbiting and Calumny 

Drawing upon the precedent of Reader’s Digest Services Proprietary Limited v 

Lamb,38 Higgins J articulates the test to determine the meaning of defamatory 

imputations: 

 

The test for determining the meaning of the publication is an objective one. Evidence 

of the meaning others — whether the plaintiffs themselves, journalists, friends, 

acquaintances, colleagues or mere bystanders — have attributed to the publication is 

not admissible for the purpose of determining the meaning actually conveyed.39 

 

[43] His Honour applies this formula to the comments that were published in 

Goodbye Jerusalem about the Costellos and the Abbotts. 

 

In relation to Mrs Costello and Mrs Abbott, a number of defamatory imputations were 

pleaded in respect of the text of Goodbye Jerusalem. Higgins J found that the story 

carried a suggestion about the women in terms of ‘unchastity’ in light of old 

precedent.40 Higgins J observes: 

 

There seems implicit in the defendant’s approach to the editing of the author’s work, a 

view that no cause of action lies in defamation for an imputation of unchastity in a 

woman (or a man for that matter). It seems to have been assumed that such an 

imputation was defamatory only if it also conveyed either adultery, promiscuity or, at 

least, moral hypocrisy. Although the term used in this imputation is ‘promiscuous’, it 

only refers to two episodes of premarital sex. I have no difficulty in accepting that as an 

allegation of unchastity.41 

 

                                                 
38 Reader’s Digest Services Proprietary Limited v Lamb (1982) 150 CLR 500. 
39 Random House Australia Pty Ltd v Abbott (1999) 167 ALR 224. 
40 Speight v Gosnay (1891) 60 LJQB 231. 
41 Abbott and Costello v Random House Australia Pty Ltd (1999) 137 ACTR 1, 10. 



(2004) 9 Media & Arts Law Review 37 

His Honour considered the case of Cairns and Morosi v John Fairfax & Sons 

Limited,42 in which Hutley JA made the strange observations:  

 

The imputation of an improper adulterous relationship would be harder to justify as not 

being defamatory, but the reputations of Anthony (sic) and Cleopatra have not been 

lowered in the eyes of the public by their romance, and, in other days, the title of the 

King’s Mistress was one of Honour.43 

 

Such analysis reveals the problems of determining the meaning of imputations. Julie 

Eisenberg comments:  

 

Justice Higgins’ judgment provides a fascinating analysis of the sometimes tortuous 

process involved in extracting and distinguishing several layers of meaning from a 

publication and the fine distinctions between what is and is not damaging.44 

 

Undeniably, the legal case of Mrs Costello and Mrs Abbott against Random House 

was a strong and powerful one — especially given the nature of the comments in the 

book. Given the strength of the case, it is unsatisfactory that defamation law could 

only protect the reputation and honour of the women in such anachronistic terms as 

‘immorality’ and ‘unchastity’. Defamation law has proven to be quite poor at dealing 

with group interests — such as reputation attacks based on gender.45 Arguably, sexual 

anti-discrimination and harassment legislation have been much more adaptable and 

flexible at dealing with such complaints than defamation law. 

 

In relation to Mr Abbott and Mr Costello, a number of defamatory imputations were 

alleged to arise in the text Goodbye Jerusalem, which suggested that politicians were 

weak and unreliable characters who lacked political integrity and commitment. There 

were arguments about the extent to which politicians should expect to be sheltered 

                                                 
42 Cairns and Morosi v John Fairfax & Sons Limited [1983] 2 NSWLR 708. 
43 Ibid. 
44 Eisenberg, above n 34, 19–31. 
45 Diane L Borden, ‘Invisible Plaintiffs: A Feminist Critique On The Rights Of Private Individuals In 
The Wake Of Hustler Magazine v Falwell’ (2000) 35(3) Gonzaga Law Review 291–317; and Diane L 
Borden, ‘Patterns Of Harm: An Analysis Of Gender And Defamation’ (1997) 2(1) Communication 
Law and Policy 105.  



Rimmer, ‘Gossip We Can Trust: Defamation Law and Non-Fiction’ 

from political polemic and gossipy accounts of recent political history, no matter how 

lively or even inaccurate. Relying upon a number of authorities,46 Higgins J said: 

 

[44] A politician depends very much on the popular perception of his or her reputation. 

Damage to it can lead to lack of political advancement within his or her party or 

support groups. It can lead to political demise... Nor is it trivial because the general 

effect of the imputation is to cause ridicule, rather than hatred or loathing. A lessening 

of admiration and respect may be seriously damaging even if it does not cause a person 

to be shunned or avoided.47 

 

Higgins J relied upon the evidence of political advisers, journalists, and politicians 

that the story raised doubts about the political sincerity. However, his Honour ruled 

inadmissible general evidence from politician Bill Hayden and journalist Laurie 

Oakes that unfounded rumours of misconduct would have a deterrent effect upon 

would-be politicians. He chided the former Governor-General for ‘unwisely’ 

providing examples such as retelling malicious gossip about former Prime Minister 

Paul Keating under privilege in the court room.48 It is striking that the judge stresses 

the potential damage caused by the comments to the honour and reputation of the 

male plaintiffs in their professional occupations as politicians. 

 

Higgins J of the Supreme Court anticipated wider arguments that defamation law was 

being used to quell freedom of speech. His Honour launched into a pre-emptive 

attack, and argued that defamation law helped promote ‘responsible speech’: 

 

People who relay unfounded rumours, discreditable to others — it used to be called 

backbiting and calumny — engage in conduct which is not only hurtful to others, but 

destructive of the community good. If persons engaging in such conduct find 

themselves paying substantive damages, then that does not seem to me to be a result 

destructive of freedom of speech. It encourages responsible speech.49 

 

                                                 
46 Ettinghausen v Australian Consolidated Press Ltd (1991) 23 NSWLR 443; Boyd v Mirror 
Newspapers Ltd [1980] 2 NSWLR 449; Berkoff v Burchill [1996] 4 All ER 1008. 
47 Abbott and Costello v Random House Australia Pty Ltd (1999) 137 ACTR 1, 33. 
48 Ibid 28.  
49 Ibid 29. 



(2004) 9 Media & Arts Law Review 37 

It is striking that Higgins J should use the archaic language of ‘backbiting’ and 

‘calumny’ to condemn the offensive work of Bob Ellis. His Honour chastised Ellis for 

spreading such a malicious anecdote, and not admitting that it was false. Justice 

Higgins emphasized that the author and the publisher could not raise the defence of 

fair comment or qualified privilege. Moreover, his Honour seemed to suggest that 

such conduct would be unlikely to attract constitutional protection in respect of 

freedom of communication. 

 

In his appeal judgment, Miles J discusses the nature of the imputations.50 His Honour 

found that there was considerable force in the remarks of Gaudron and Gummow JJ in 

Chakravarti v Advertiser Newspapers Ltd51 that ‘words do not mean what the parties 

choose them to mean and that ordinarily the defamatory material will, itself, 

sufficiently identify and, thus, confine the meanings on which they may rely’. His 

Honour maintained the matter complained of would convey the meaning relied on by 

the plaintiff at trial ‘without the need for prolix ‘particulars’ of meaning pleaded as 

imputations or false innuendoes’.52 Miles J observed that the  

 

debate about the meaning of the passage in question has become increasingly remote 

from the text as the case has moved progressively from pleadings to trial to appeal, so 

that, in the end, much time and effort has been taken up in concentrating on what the 

trial judge meant when he recast the imputation of ‘promiscuity’ as one of 

‘unchasteness’ when neither word appears in the text at all.53  

 

[45] He maintained that such ‘profitless exercises about the meaning of meanings’ 

should be avoided in common law jurisdictions such as the Australian Capital 

Territory.54 Such comments betray an anxiety about the slippery and elusive nature of 

language, how it is difficult to fix the meaning of words. 

 

Miles J considers the submission made on behalf of the appellant that the 

compensatory component of the award should reflect the likelihood that the 

                                                 
50 Random House Australia Pty Ltd v Abbott (1999) 167 ALR 224, 243. 
51 Chakravarti v Advertiser Newspapers Ltd (1998) 193 CLR 519, 545. 
52 Random House Australia Pty Ltd v Abbott (1999) 167 ALR 224, 243. 
53 Ibid 243. 
54 Ibid 243. 



Rimmer, ‘Gossip We Can Trust: Defamation Law and Non-Fiction’ 

reputations of all plaintiffs hardly suffered at all. In particular, it was argued that there 

was no harm done to Mr Costello and Mr Abbott who remained respectively 

Treasurer, and the Parliamentary Secretary to the Minister for Employment Education 

and Youth Affairs. Some commentators believed that it was therefore inappropriate 

for them to bring a defamation action. David Marr observed that the politicians 

suffered a vicarious hurt on behalf of their wives: 

 

Perhaps Peter Costello and Tony Abbott should never have joined the case in the first 

place. The real hurt was always to the women. The notion that two grown, tough 

politicians would sue for the little embarrassment of Ellis’s tawdry — and false — 

anecdote was the source of all the hilarity that followed.55 

 

Miles J admitted: ‘There could be and was no suggestion that their parliamentary 

careers had suffered as a result of the publication and there was no direct evidence 

that, as a result of the publication, anyone had ever questioned their private or public 

integrity’.56 However, his Honour points out that defamation trials are seldom 

concerned with proof of damage to reputation, and such direct evidence was 

unnecessary in the circumstances. 

 

The Anxiety Of Litigation 

The Abbott and Costello Case also provided an opportunity for a debate over the 

rationale for the award of damages in respect of personal hurt. Higgins J awarded 

substantial damages to the plaintiffs for injury to reputation, injury to feelings, and 

aggravated damages — as well as interest.57 The Full Court of the Federal Court 

upheld the damages awarded by the trial judge. 

 

Higgins J considered that Mrs Costello was the most seriously wounded in regard to 

injury to feelings, especially given that she was a deeply religious woman. Higgins J 

awarded Mrs Costello $30,000 for injury to feelings. In relation to Mrs Abbott, his 

Honour remarked that such an additional award was warranted because of the angst 

                                                 
55 David Marr, ‘Butt Out, Boys, This Case Is Tanya’s And Margaret’s’, Sydney Morning Herald 
(Sydney), 1 September 1999, 4. 
56 Random House Australia Pty Ltd v Abbott (1999) 167 ALR 224, [118]–[119]. 
57 Mrs Costello received a total of $90,000; Mrs Abbott was awarded $47,500; Mr Costello was 
awarded $74,000 and Mr Abbott was awarded $66,000. 



(2004) 9 Media & Arts Law Review 37 

caused by the legal proceedings: ‘There was the inevitable anxiety of the litigation’.58 

Higgins J awarded $20,000 to Mr Costello in recognition of his anger and outrage at a 

political attack on him through his wife. His Honour awarded $15,000 to Mr Abbott. 

His Honour explained: ‘I feel, however, that Mr Abbott’s sense of outrage and injury 

were lessened by the considerable local publicity given to the withdrawal and pulping 

of the book’.59 

 

Higgins J awarded aggravated compensatory damages. He was particularly disturbed 

by the behaviour of the publishers: ‘The failure to check the anecdote was negligent. 

So was the failure to name the supposed Mata Hari which did not save Tanya 

Costello, and cast a slur of suspicion on Margaret Abbott’.60 Higgins J was critical of 

the failure of the publishers to properly and promptly to fully apologise: 

 

[46] In the present case, though withdrawing the book, having ascertained with a high 

degree of certainty that the story concerning the plaintiffs was false, the defendant did 

not itself publicly endorse that finding. It offered no solace to the plaintiffs save an 

inference that it could not support the truth of the matter complained of. It did not 

dissociate itself from the occasional defiant rumblings attributed in the press to the 

author.61 

 

Once they knew the story was false, the judge said that the publishers failed in 

common decency in not immediately retracting it and apologising. They were also 

criticised for not initiating the process of drafting a public apology. 

 

Higgins J complained that the steps Random House took to recall copies of Goodbye 

Jerusalem from bookshops fell short of the ideal and their efforts to get them out of 

libraries were seriously inadequate. He observed: 

 

A book is, of course, more of a permanent record than is a newspaper though, no doubt, 

archives could be accessed to find a libel in a newspaper. It is not entirely lost to 

circulation after the day of issue. A book can be passed from reader to reader. Extracts 

                                                 
58 Abbott and Costello v Random House Australia Pty Ltd (1999) 137 ACTR 1, 46. 
59 Ibid 45. 
60 Ibid 48. 
61 Ibid 48–9. 



Rimmer, ‘Gossip We Can Trust: Defamation Law and Non-Fiction’ 

from newspapers may also, but less commonly. The fact that this book contained a libel 

will no doubt enhance its desirability as a collector’s piece. Further, various newspaper 

reports have, albeit with rebuttal thereof, repeated the text or substance of the offending 

matter.62 

 

Higgins J cited evidence from Dr Cathro at the National Library that a list of stocks of 

the first edition of the book held by 800 libraries, including about 200 public libraries 

would have been obtainable. His Honour was appalled that Random House were so 

tardy in seeking to recall such books. Higgins J has a peculiar reverence for the book 

as a receptacle of truth. He envisions that literature is a lasting testament, an indelible 

part of the public record. Hence his Honour was sympathetic to the argument that that 

the defamation was continuously being repeated, because of its existence inside a 

library. 

 

The legal system laid bare the publishing process behind Goodbye Jerusalem. It 

revealed the usually hidden relationship between the author, and the editor. Higgins J 

noted that a number of changes were made to the offending section as a result of the 

intervention of the editor. Thus, Rodney Cavalier’s ‘gusty’ account became ‘gutsy’; 

‘we’re both in the Right Wing of the Labor Party’ became ‘they’re both…’; and in the 

final line of the story, ‘abominable’ became ‘unthinkable’.63 His Honour was 

disappointed that the editor had not intervened to check the accuracy of the offending 

anecdote, or excise it altogether. Higgins J was critical of the assertion of the editor 

Linda Funnell that she did not consider that the passage in the Ellis book to be 

defamatory: ‘If, as Ms Funnell, says, the meaning did not occur to her, then her 

powers of comprehension of the English language must have temporarily deserted 

her’.64 

 

A lawyer from Minter Ellison was asked to read the manuscript and advise of any 

passages that would be defamatory and actionable. His response covered seven pages. 

It identified over fifty names of persons who might consider themselves defamed and 

take action. Most of them were well-known political figures. Changes were advised. 

                                                 
62 Ibid 34. 
63 Ibid 30–1. 
64 Ibid. 



(2004) 9 Media & Arts Law Review 37 

However, the lawyer had never identified the offending paragraph as potentially 

defamatory. Higgins J was scathing of the legal advice provided by Minter Ellison to 

the publishers Random House: 

 

[The advice] betrays a disappointing moral bankruptcy on the part of the adviser. The 

‘filthy’ story complained of, hurtful and damaging to the plaintiffs, as the defendant 

knew it to be, was a lie and the defendant then knew it. Perhaps the ideals of honesty 

and accuracy did not commend themselves to the defendant or its advisers as a [47] 

reason to correct the lie and apologise for telling it… To my mind, this statement is 

pious cant. It represents merely a transparently contrived attempt to justify the 

indefensible.65 

 

The book’s editor, Ms Linda Funnell, told the court she would have deleted the 

paragraph before publication if it had been identified by the lawyer.  

 

The Supreme Court also considered the role of defamation law in the protection of 

privacy. The plaintiffs argued that exemplary damages should be awarded to protect 

the privacy of people engaged in public life and their families. Higgins J recognised 

that ‘the story would have been a “nasty” invasion of privacy’.66 His Honour 

reflected: 

 

To allow public debate to descend to the levels of the gutter is not in the public interest, 

however amusing it may be to those politically opposed to those discomfited by it. 

There ought to be protection of privacy from intrusion that cannot be justified in the 

public interest. A person about whom factually false material is published should be 

entitled, in the interests of historical truth, to have the falsity corrected, hopefully 

summarily, even if it is not defamatory.67 

 

Nonetheless, the judge noted that such considerations about the protection of privacy 

did not warrant exemplary damages in this particular case: ‘However, those matters 

                                                 
65 Ibid 40. 
66 Ibid 6. 
67 Ibid 51. 



Rimmer, ‘Gossip We Can Trust: Defamation Law and Non-Fiction’ 

do not entitle me to rewrite the law or to punish the defendant simply to deter others 

outside the limits of the law as it presently stands’.68 

 

Goodbye Babylon 

Random House did not call Bob Ellis as a witness, presumably because it feared that 

his evidence would hinder and undermine the case of his publishers. Nonetheless the 

author visited Canberra, and commented on the proceedings during the trial. Bob Ellis 

made grumpy interjections from the gallery of the courtroom — such as ‘Liar!’, ‘Put 

me in the stand’, and ‘I told her it was true’.69 He also held forth about the defamation 

case outside the court to the assembled media.70 In retrospect, the writer maintains 

that his behaviour was misunderstood by the media: 

 

I’ve just seen for the first time how I looked to the media that day – ‘like a possum 

erupting from a Glad Bag,’ Bob Carr happily described it — when, hair disordered, 

shabby, glutinous with flu, my gait much like John Nash’s during one of his demon-

possessions.71 

 

This performance — and its blatant disrespect to the court — did little to bolster his 

publishers’ case. Although he did not expressly mention such interjections, Higgins J 

was undoubtedly left with an unfavourable impression of the author. Bob Ellis was 

noticeably absent from the proceedings of the appeal. Miles J notes the impact of the 

case upon the author: ‘At the end of the litigation one might note, almost in passing, 

that the person whose reputation is in tatters is the author’.72 

 

Bob Ellis was doleful about the consequences of the litigation: 

 

[48] My book, number one on the bestseller list, has been banned (of course) on the 

orders of Abbott and Costello, that humourless comedy team, and their lawyers Laurel, 

Hardy, Curly and Mo, and the eight thousand I won’t make this week, and the eight 

                                                 
68 Ibid 51. 
69 David Marr, ‘Can “Reckless” Words Hurt A Politician?’, Sydney Morning Herald (Sydney), 11 
November 1998. 
70 Carmel Egan, ‘Ellis Fires From Grassy Knoll’, Daily Telegraph, 11 November 1998. 
71 Bob Ellis, Goodbye Babylon: Further Journeys In Time And Politics (2002) 336. 
72 Random House Australia Pty Ltd v Abbott (1999) 167 ALR 224, 248. 



(2004) 9 Media & Arts Law Review 37 

thousand I won’t make next week, and the house to replace the one burnt down I won’t 

complete this year — all weigh heavy on my pocket calculator and my soul.73 

 

A conflict over a contractual clause for the next book Goodbye Babylon caused Ellis 

to sever ties with Random House. The writer went off to publish his next book at 

Penguin Books. The media and marketing manager for Random House, Maggie 

Hamilton, has said that the publisher has not banished Ellis: ‘He’s never discussed in-

house not that he’s persona non grata, nothing like that, but my understanding is, he 

chose to go to Penguin’.74 The book Goodbye Babylon has encountered legal 

problems in relation to contempt of court of an ongoing trial.75 

 

In a curious reversal of roles, Bob Ellis was outraged by the publication of the book 

Ellis Unplugged by Michael Warby, a member of the conservative, right-wing think-

tank, the Institute of Public Affairs.76 He alleged that there were ‘over two hundred 

errors of fact, omission and extrapolation in its 215 pages’.77 Ellis contemplated suing 

the publisher of the book, Duffy and Snellgrove: 

 

Perhaps I will sue. Perhaps I can make a million dollars. Perhaps the prim Catholic 

Michael Duffy is a bit apprehensive now. No way, not Michael. He has an agenda, and 

he doesn’t mind being sued, because that’s how the game is played, I’m told. You keep 

your enemy busy, litigious, unsleeping and broke.78 

 

Ellis sought to assume the high moral ground, and refrain from litigation. His wife 

Anne Brooksbank, though, contemplated legal action because she perceived 

‘demonstrable harm was being done to both our income and our family’.79 In 

response, Duffy and Snellgrove withdrew the book from publication in 

                                                 
73 Bob Ellis, So It Goes: Essays, Broadcasts, Speeches 1987–1999 (2000). 
74 Tina Faulk, ‘Pulp and Be Damned: The Preferred Choice’, The Canberra Times, 7 July 2001, 8. 
75 As a result of concerns about contempt of court, the publisher of Bob Ellis’s new book Goodbye 
Babylon had quarantined copies in South Australia. The Supreme Court heard the book had references 
to material suppressed in South Australia’s Snowtown killings case.  
76 The book was republished under the title Ellis Unpulped: Michael Warby, Ellis Unpulped: Bob Ellis 
And The Art Of Celebrity (2001). 
77 Bob Ellis, ‘Warby Plugged’ (2001) Overland 41. 
78 Ibid 43. 
79 Faulk, above n 74. 



Rimmer, ‘Gossip We Can Trust: Defamation Law and Non-Fiction’ 

acknowledgment of errors in the text. The author, Michael Warby, resigned from the 

Institute of Public Affairs. 

 

In the wake of the decision in the Abbott and Costello Case, there were a number of 

defamation actions brought against publishers. David Marr observed: ‘The Goodbye 

Jerusalem case has proved a gold mine for the law and sweet relief for those barristers 

who usually spend their days reading contracts and wills’.80 The book Waterfront81 by 

journalists Helen Trinca and Anne Davies was recalled and reissued by Random 

House after a complaint by Peter Costello about a reference to fake letters in the 1996 

election campaign being ‘concocted by a person working in Costello’s election 

office’.82 Similarly, The Men’s Room, by Toby Green, was also withdrawn and 

reissued by Random House.83 The book Michael Hutchence by Vince Lovegrove was 

published with an apology from its publishers Allen and Unwin after defamation [49] 

proceedings because of the nature of references to Paula Yates and Heavenly Hiranni 

Tiger Lily.84 However, Jeff Kennett was unsuccessful in a contemporaneous Victorian 

action.85 

 

The biography, Les Murray: A Life In Progress86 was withdrawn and reissued by 

Oxford University Press, because of threatened legal action by John Thompson and 

Drusilla Modjeska.87 The biographer, Peter Alexander, complained that ‘Hardly a 

week goes by without the law of libel being invoked to silence some writer or 

journalist, and biographers are very prominently in the firing line’.88 Alexander 

opined upon the significance of the Abbott and Costello Case: 

 

After the Goodbye Jerusalem verdict, publishers have become hyper-sensitive to the 

merest threat of legal action. For them the issue increasingly is not ‘Is my author right 

                                                 
80 David Marr, ‘A Lawyer At My Table’ (August 2000) Australian Author 10–15. 
81 Helen Trinca and Anne Davies, Waterfront: The Battle That Changed Australia (2000).  
82 David Marr, ‘Costello Pulps Another Book’, Sydney Morning Herald (Sydney), 2 June 2000. 
83 Toby Green, The Men’s Room (1999). 
84 Vince Lovegrove, Michael Hutchence. A Tragic Rock ‘N’ Roll Story — A Definitive Biography 
(1999). 
85 Michael Sexton, ‘Sex, Politics and A Tale Of Two Cities: The Verdict in the Abbott and Costello 
Defamation Case Suggests That Jeff Kennett Should Have Sued The Australian In The Australian 
Capital Territory’, Australian Financial Review, 20–21 March 1999, 23. 
86 Peter Alexander, Les Murray: A Life In Progress (2000). 
87 Jane Sullivan, ‘Publish and Be Damned? Not These Days’, The Age (Melbourne), 6 April 2001. 
88 Alexander, above n 13.  



(2004) 9 Media & Arts Law Review 37 

in this dispute?’ but ‘Which route will be least expensive?’. A large Australian 

publisher pointed out to a journalist inquiring about one pulping decision that the cost 

was equivalent to three days’ fees for a top Sydney QC; the decision to pulp was a ‘no-

brainer’.89 

 

Alexander offers an eloquent defence of biography against the intervention of 

defamation law: ‘The biography has the universality of the novel, universal appeal I 

mean, with the added attraction to a scientific age of being based on facts’.90 

Alexander, however, leaves himself open to challenge. Given his stress on facts, he 

fails to grapple with the argument that defamation law ensures a fidelity to the factual 

basis of forms of non-fiction — like biography. 

 

Defamation law has also had an indirect impact upon literary publishing. In the book 

The First Stone, the author Helen Garner presented one academic in the Ormond case, 

Jenna Mead, as six different people, at the insistence of her publisher’s defamation 

lawyers.91 Cassandra Pybus was critical of this astonishing sleight-of-hand in a work 

of non-fiction. She observed: 

 

Investigative non-fiction — be it history or serious journalism — has conventions of 

form and ethics. In a novel, the validity of the world created comes from its internal 

coherence, from the persuasiveness of the language and the skill of the narrative 

structure. In non-fiction, the validity of the world created includes those elements, but 

in the final analysis its legitimacy comes from the author’s rigorous intellectual 

engagement with the material and personal sources which exist outside the construction 

of the text.92 

 

A rejoinder to The First Stone, the book Bodyjamming,93 published by Random 

House, was itself the subject of a defamation action by psychologist Mary Nixon.94 

 

                                                 
89 Peter Alexander, ‘Publish And Be Damned By Absurd Defamation Laws’, Sydney Morning Herald 
(Sydney), 30 November 2000, 20. 
90 Ibid. 
91 Helen Garner, The First Stone: Some Questions About Sex And Power (1995); and Helen Garner, 
‘Libel Law Made Many A Mead’, Sydney Morning Herald (Sydney), 23 September 1995, 28. 
92 Cassandra Pybus, ‘The First Stone’, Sydney Morning Herald (Sydney), 10 May 1995, 15.  
93 Jenna Mead (ed), Bodyjamming (1997). 
94 Nixon v Random House and Mead [1999] VSC 393. 



Rimmer, ‘Gossip We Can Trust: Defamation Law and Non-Fiction’ 

[50] The author John Birmingham complained that his book Dopeland,95 published by 

Random House had been ‘hollowed out’ by the intervention of lawyers: 

 

Just before we went to print, the lawyers brain-spasmed about my favourite part of the 

book. They said you can’t do it. It was about a guy who’d had some legal problems. 

My point was that he’d been open about what he’d done, for pseudo-political reasons. 

But ... they didn’t want to go there.96 

 

Birmingham blamed the ‘defamation industry’ for opportunistic writs triggered when 

Random House paid $275,000 to the Abbott and Costello families for comments in 

Bob Ellis’s book Goodbye Jerusalem four years ago. His publisher, Jane Palfreyman 

of Random House, said: ‘Having lived through the [Abbott and Costello] experience, 

we’re not going to let it happen again.’97 Birmingham threatened to only release 

future works of non-fiction in the United States and the United Kingdom to 

circumvent such legal problems. 

 

Most notably, Don Watson’s biography of Paul Keating, Recollections Of A Bleeding 

Heart, was carefully checked by lawyers before publication.98 As a result, the book is 

a particularly circumspect memoir, careful not to cause offence. As David Marr 

observed: ‘More than ever, what we read and write in Australia is mediated by the 

law and by the zest courts show these days for punishing errors, slurs, disrespect and 

far-fetched.’99 As a result, there are inevitably gaps and ellipses within books, as a 

result of deletions prompted by the fear of legal action. 

 

However, there has yet to be a deeper change in the culture of publishing, in which 

there is a greater emphasis upon editing, instead of marketing. As David Marr 

observes: ‘When litigation began to be the problem it has become for Australian 

publishing, there was some hope that it would mean the return of in house editors, 

those men and women who once sat in seried rows checking manuscripts for nonsense 

                                                 
95 John Birmingham, Dopeland (2003).  
96 John Birmingham, ‘He Wrote With A Joint In His Hand’, Sydney Morning Herald (Sydney), 26 
April 2003, available at <http://www.smh.com.au/articles/2003/04/25/1050777396470.html>.  
97 Malcolm Knox, ‘Defamation Abuse Has Stifled Criticism: Author’, Sydney Morning Herald 
(Sydney), 26 April 2003. 
98 Don Watson, Recollections Of A Bleeding Heart: A Portrait Of Paul Keating PM (2002).  
99 Marr, above n 80, 10–15. 



(2004) 9 Media & Arts Law Review 37 

— in fact and style’.100 Reluctant to return to the old model of publishing, publishers 

have persevered with freelance editors. They have shown, though, a great propensity 

to consult lawyers and libel insurers about manuscripts. It is curious that modern 

publishers have such poor corporate memories, and have failed to put into place an 

editorial process, which will ensure a greater compliance with defamation law. 

 

Cry From the Grave: Defamation Law and Journalism 

In July 2000, the ABC television program, Media Watch, accused Richard Carleton of 

lifting his 60 Minutes report on the tragic massacre in the former Yugoslavian town of 

Srebrenica from a BBC/Antelope documentary Cry from the Grave.101 

 

The current affair program, 60 Minutes, decided to produce a fifteen minute program 

to mark the fifth anniversary of the massacre in the Bosnian town of Srebrenica. In 

1995, the Bosnian Serb Army under the command of General Mladic had entered into 

the ‘safe haven’ of Srebrenica protected by the United Nations. It expelled the women 

and girls to Muslim-controlled areas, and executed the men and boys, and disposed of 

their bodies in mass graves. The number of victims was about 8000. In a war marked 

by atrocities on each side this was, possibly, the worst. General Mladic’s deputy, 

General Krstic, was later put on trial for war crimes in The Hague in relation to this 

massacre.102 

[51] Television journalist Richard Carleton had a personal interest in the topic 

because he had been in Belgrade at the time. He wanted to retell the grim events of 

the ethnic cleansing and genocide in Bosnia to a wider commercial television 

audience. Carleton was impressed and distressed by a book, End Game, by The 

Christian Science Monitor journalist, David Rohde, which told the story of the 

massacre. He was also taken with a BBC/Antelope documentary, Cry From The 

Grave, as well as a CBS television documentary on the American 60 Minutes. 

 

Carleton contacted the producer of a BBC/Antelope documentary for assistance in 

producing a story along the same lines as the one hour, forty five minute 

documentary. The producer shared with Carleton the names and contacts for the 

                                                 
100 Ibid 15. 
101 Richard Carleton v Australian Broadcasting Corporation [2002] ACTSC 127. 



Rimmer, ‘Gossip We Can Trust: Defamation Law and Non-Fiction’ 

researcher and interview subjects used by Antelope films. Carleton purchased footage 

from sources identified by Antelope Films, as well as material from the International 

Criminal Tribunal, and various library footage from Channel Nine and CBS. He 

instructed his agent that, as a negotiating ploy, he should invoke the defence of fair 

dealing under copyright law if the film holders wanted too high a price for the 

footage.103 Essentially, Channel Nine was relying upon the defence of fair dealing 

under the Copyright Act 1968 (Cth) as a bargaining tool to obtain relevant television 

broadcast footage.104 Carleton and a film crew were dispatched to the Hague and 

Bosnia to film new interviews with witnesses and footage related to the massacre. The 

60 Minutes segment The Evil That Men Do was screened on Channel Nine on 9 July 

2000. However, the debt to Cry From The Grave was not acknowledged in the credits 

of the report. 

 

On the 17th July 2000, the program Media Watch presented a critical review of the 60 

Minutes report: 

 

This was an appalling story, well told, well shot, 60 Minutes at its best. But, and it’s a 

big but, it wasn’t all their own work. Back in April, SBS showed a documentary called 

Cry from the Grave made by the BBC in 1999. Richard Carleton wasn’t in it but 

everything else was. The shocking scene in the morgue kicked off both programs. Both 

had the hose, washing the remains. 60 Minutes chose the same shots of Radko Mladic 

walking into town. They chose the same shots of Mladic giving a present to the UN 

commander. They used the same shots of the War Crimes Tribunal in the Hague.105 

 

Barry accused the Channel Nine program of copying its English counterpart without 

proper attribution: ‘The story, the scenes, the shots, and the characters were almost all 

the same and 60 Minutes lifted them lock, stock and barrel’.106 He concluded: ‘Now I 

                                                                                                                                            
102 Ibid [3]–[6]. 
103 Ibid [27].  
104 It is worth noting that Channel Nine has argued elsewhere that the defence of fair dealing should be 
limited in respect of television broadcasts: Nine Network Australia Pty Ltd v Australian Broadcasting 
Corporation (1999) 48 IPR 333; TCN Channel Nine v Network Ten Pty Ltd (2001) 50 IPR 335; TCN 
Channel Nine Pty Ltd v Network Ten Pty Ltd (2002) 55 IPR 112; and Michael Handler, ‘“A Real Pea 
Souper”: The Panel Case and the Development of the Fair Dealing Defences to Copyright 
Infringement in Australia’ (2003) 27 Melbourne University Law Review 381–422.  
105 Media Watch, Australian Broadcasting Corporation, 17 July 2000, 
<http://www.abc.net.au/mediawatch/transcripts/s154080.htm>. 
106 Ibid. 



(2004) 9 Media & Arts Law Review 37 

don’t know quite what you call this — plagiarism perhaps. But whatever the name it 

fits a pattern. 60 Minutes has been caught at this by Media Watch several times 

before’.107  

 

On the 24th July 2000, Paul Barry reiterated his criticisms of the program:  

 

Media Watch didn’t accuse 60 Minutes of stealing film footage. And we always 

believed that they had been helped by those who worked on the BBC documentary. 

The point of our report was that they failed to acknowledge their debt. As I said last 

week I’m not sure what you call it, perhaps it’s plagiarism, certainly it’s lazy 

journalism.108 

 

[52] 60 Minutes executive producer John Westacott demanded that the ABC retract 

such comments. He wrote a strongly worded letter to the executive producer of Media 

Watch, saying in part: 

 

There is no property right attaching to historical facts or surviving witnesses to those 

facts. The relevant footage was properly acquired and paid for and the BBC 

documentary was itself a re-broadcast, in part, of footage on the earlier CBS 60 

Minutes program and/or Nine’s Sunday program. The research was carried out by 

Richard Carleton and the 60 Minutes production team with the full co-operation and 

assistance of Antelope Films.109 

 

Westacott defended the footage of the morgue scene as necessary to ‘tell a story 

which in fact was a matter of historical record’.110 He observed that three people 

appearing in the 60 Minutes program were featured in the Antelope Films production 

and justified the selection of interview subjects: ‘All three were later interviewed by 

Richard Carleton as the people best able to give a direct account of what in fact 

happened at Srebenica’.111 He also defended the top shot of the town of Srebenica: 

‘The coincidence of both productions using this location is no more remarkable than a 

                                                 
107 Ibid. 
108 Ibid. 
109 Richard Carleton v Australian Broadcasting Corporation [2002] ACTSC 127, [48]. 
110 Ibid. 
111 Ibid. 



Rimmer, ‘Gossip We Can Trust: Defamation Law and Non-Fiction’ 

foreign crew shotting the Sydney Harbour Bridge, Big Ben or Times Square to locate 

themselves in Sydney, London or New York’.112 

 

Richard Carleton was outraged by the allegations of Media Watch, and demanded an 

apology and a correction. He threw a glass of Chivas Regal at the television when he 

saw the program Media Watch screened on the Australian Broadcasting Corporation: 

‘I was drinking a glass of whisky and I threw it at the television set’.113 Carleton 

claimed that the allegation of plagiarism was a terrible slur upon his professional 

reputation. He said that he felt ‘like someone in the community accused of 

paedophilia. I mean, plagiarism is to journalism as paedophilia is to the community. 

And that’s what I was branded’.114 Richard Carleton and two of his colleagues, the 

executive producer John Westacott, and producer Howard Sacre, brought an action 

for defamation against the ABC as well as two staff of Media Watch — the presenter 

Paul Barry and the executive producer Peter McEvoy. 

 

Gossip columnists observed of the Carleton case: ‘The last time this much fun was 

had in the annals of Australian defamation was when Tony Abbott and Peter Costello 

took Bob Ellis’s publishers to the cleaners’.115 The legal dramatic personae were 

similar to those who had appeared in the Abbott and Costello Case trial. Higgins J 

was again the presiding judge in the proceedings. The senior counsel for the Channel 

Nine staff was McClintock QC — who had represented Random House in the Abbott 

and Costello Case. The senior counsel for the ABC and its staff was Tobin QC who 

had acted for the Abbotts and Costellos. There was legal debate as to whether the 

allegations of ‘plagiarism’ and ‘lazy journalism’ were defamatory. There was also 

some ambiguity as to the subject of the defamatory imputations — it was unclear 

whether they targeted the presenter, the executive producer or the producer of the 

Channel Nine program. There was much greater scope to raise legal defences in the 

Carleton case. The ABC raised a number of defences — including truth, qualified 

privilege, and fair comment. Furthermore, the discussion of remedies in the Carleton 

                                                 
112 Ibid. 
113 Transcript of proceedings, Richard Carleton v Australian Broadcasting Corporation (Supreme 
Court of the ACT, 27 February 2002) 240. 
114 Ibid 242. 
115 David McNicoll and Emma-Kate Symons, ‘Strewth: Don’t You Dare’, The Australian, 2 June 2003, 
10. 



(2004) 9 Media & Arts Law Review 37 

case took place in a new context, which significantly different to the Abbott and 

Costello case. The court had to consider the new reforms to defamation law 

implemented by the Defamation Act 2001 (ACT). 

 

[53] Plagiarism and Lazy Journalism 

In the case of Richard Carleton v The Australian Broadcasting Corporation, 

Higgins J reiterated the test for determining what allegedly defamatory material 

conveys, which he had expounded in Costello v Random House Australia Pty 

Limited.116 The relevant meaning is that which the hypothetical ordinary reasonable 

reader/viewer would derive from the matter complained of. He observed: ‘It is 

important to distinguish between inferences which the ordinary reasonable reader 

would draw from the matter published and speculation such a reader might, even 

probably, engage in.’117 

 

Higgins J peruses dictionary definitions of plagiarism, invoking the Latin derivation 

of the word – ‘plagiarus-ii, m. kidnapper, plagiarist’. Higgins J accepts a distinction 

drawn by the defendant between plagiarism and theft: 

The defendants do concede that plagiarism is alleged. They deny that it amounts to an 

allegation of stealing material. I would respectfully agree. ‘Theft’ or ‘stealing’ is an 

appropriation of material, not only without acknowledgement but without permission. 

In terms of film footage that could also be a breach of copyright. However, it seems to 

me that what Mr Barry conveyed by what he said and showed was that Mr Carleton’s 

segment was a copy or imitation of the program Cry from the Grave.118 

 

Higgins J also emphasizes that ‘not every copying or imitation of the work of another 

without attribution will be plagiarism’.119 In his view, ‘it must also be wrongful’.120 

Higgins J emphasizes that ‘the average reasonable viewer will not assume that the 

term “plagiarism” is used in some benign fashion’.121 His Honour emphasizes that 

                                                 
116 Costello v Random House Australia Pty Limited [1999] ACTSC 13; (1999) 137 ACTR 1, 8–9. 
117 Richard Carleton v Australian Broadcasting Corporation [2002] ACTSC 127, [76]. 
118 Ibid [72]–[73]. 
119 Ibid [110]. 
120 Ibid [110]. 
121 Ibid [78]. 



Rimmer, ‘Gossip We Can Trust: Defamation Law and Non-Fiction’ 

plagiarism is a form of ‘dishonesty’ which journalists and many others would regard 

as ‘an accusation of disgraceful and reprehensible conduct’.122 

 

Higgins J provides a muddled examination of the legal meaning of plagiarism. He 

emphasizes that item 10 of the journalism Code of Ethics says, expressly ‘do not 

plagiarise’.123 Higgins J contemplates the possibility that plagiarism involves a breach 

of economic rights of reproduction and communication to the public: ‘In terms of film 

footage that could also be a breach of copyright.’124 However, his Honour seems to 

assume that attribution of authorship is merely a common courtesy, without legal 

repercussions. Higgins J observed: 

 

In other words, the 60 Minutes program was not plagiarised from the BBC program. It 

follows that it did not need to acknowledge prior research or its inspirational source or 

sources. Nor had the Cry from the Grave producers been obliged to, nor did they, 

acknowledge the preceding accounts of the story they told in their way. That is not to 

say that it would not have been courteous to have done so. It is simply that the omission 

of a courtesy does not constitute plagiarism.125 

 

Higgins J forgets the legal recognition provided for moral rights under the Copyright 

Amendment (Moral Rights) Act 2000 (Cth) — the right to be identified as the author 

of a work, and the right to object to the [54] derogatory treatment of a work. British 

filmmakers would be entitled to insist that Channel Nine provide full proper 

attribution of their documentary, if they so desired. 

 

Media Watch had made the additional accusation that Channel Nine was a serial 

plagiarist: ‘60 Minutes has been caught at this by Media Watch several times 

before’.126 In the trial, the counsel for the ABC pointed to five previous programs to 

justify the accusation of previous plagiarism — including stories about the serial 

killer Aileen Wuornos, Shaolin warrior monks, the animation Wallace And Grommit, 

                                                 
122 Ibid [103]. 
123 Ibid [71]. 
124 Ibid [73]. 
125 Ibid [128]–[130]. 
126 Media Watch, Australian Broadcasting Corporation, 17 July 2000, 
<http://www.abc.net.au/mediawatch/transcripts/s154080.htm>. 



(2004) 9 Media & Arts Law Review 37 

guru busters, and two women murdered by Eric Edgar Cooke. Higgins J dismissed 

such allegations: 

 

In truth none of these Media Watch programs alleged more than a revisiting by 60 

Minutes of previously told and, usually more detailed stories … It cannot be said to 

have been ‘plagiarism’. Nor was that the Media Watch complaint at the time. It was 

more a complaint of repetition, of boring viewers with a story recently told elsewhere 

rather than the telling of a new story.127 

 

Arguably Higgins J is being rather generous about the Channel Nine programs in his 

assessment that they are merely rehearsing recent stories. His characterisation of the 

Media Watch complaints is not necessarily very convincing either because they were 

very clearly suggesting that Channel Nine was recycling content. 

 

Higgins J considers the connotations of the allegation of ‘lazy journalism’ that were 

made in the second telecast by Media Watch. He observes that the phrase has a 

pejorative meaning: 

 

Then there is the allegation of ‘lazy journalism’. Clearly, that is to be understood as 

utilising the work of others, whether improperly or not, so as to save time and effort. Of 

course, that is precisely what Mr Carleton did. But was it laziness or efficiency? 

Clearly, the word ‘laziness’ carries with it the connotation of idleness, lethargy, 

indolence, slothfulness, lack of energy.128 

 

Higgins J suggests that such an accusation goes to the professionalism of a producer: 

‘It would be inferred that the producer was also guilty of that disgraceful conduct and 

had been complicit in the lack of professionalism implied by “lazy journalism”’.129 

Higgins J concludes that the imputation of ‘lazy journalism’ is clearly defamatory. 

Nonetheless he notes that such an allegation ‘would convey a less derogatory 

meaning than “plagiarism”’.130 

 

                                                 
127 Richard Carleton v Australian Broadcasting Corporation [2002] ACTSC 127, [140]–[142]. 
128 Ibid [143]. 
129 Ibid [105]. 
130 Ibid [83]. 



Rimmer, ‘Gossip We Can Trust: Defamation Law and Non-Fiction’ 

Higgins J suggested that Media Watch took an elitist and snobbish view of popular 

media: 

 

In truth, the effort put into and the preparation for all of the programs referred to, 

including The Evil that Men Do bespeaks the opposite [of lazy journalism]. The real 

criticism is that, in the instances chosen, including the present, 60 Minutes was retelling 

a story previously told, usually in greater depth and to a different audience served by a 

different outlet. That different outlet was, almost invariably, catering to a much lesser 

audience in terms of numbers. 60 Minutes adopts a “popular press” rather than a 

“quality press” approach. Indeed, the Media Watch approach simplistically focussing 

on similarities in the retelling of stories is no more valid a criticism as a complaint that 

the Telegraph Herald had told a similar story, though more succinctly, to an in-depth 

article in the Sydney Morning Herald. It is an elitist view that ignores the fact that the 

audiences for the stories in question are different.131 

[55] Higgins J was complimentary about the public function of Media Watch:  

 

the program has adopted a somewhat superior air ‘exposing’ foibles, mistakes and 

lapses in standards of other members of the media. That the program is a valuable tool 

for the maintenance of proper standards of journalistic behaviour cannot be doubted.132  

 

Nonetheless, his Honour suggests that perhaps the program was guilty of ‘lazy 

journalism’ itself for not rigorously and thoroughly checking the facts of its report on 

the 60 Minutes story. 

 

The Cult of the Celebrity Reporter 

As in the Abbott and Costello Case, there was some ambiguity as to the target of the 

defamatory remarks. In the popular imagination, the television reporter is the guiding 

force behind the creation of a television programme:  

 

The reporter is to the fore in most TV current affairs shows. Walking towards the 

camera, talking authoritatively, asking questions, nodding to interviewees. The 

inevitable impression is that reporters "own" stories, that they have done the research 

                                                 
131 Ibid [144]. 
132 Ibid [44]. 



(2004) 9 Media & Arts Law Review 37 

and interviews, drawn their conclusions, written the scripts and sat through the 

editing.133 

 

However, a number of other collaborators play an important role in the creation of a 

television program — most notably, the executive producer and the producer. 

 

In his judgment, Higgins J considered whether viewers would assume that the 

defamatory comments related to the executor producer John Westacott and the 

producer Howard Sacre — as well as the report Richard Carleton. Higgins J discussed 

the role of an executive producer in a television program. His Honour noted that ‘the 

imputations against Mr Westacott are not defamatory of him if it is merely to be 

understood by the viewer/reader that he was only vicariously responsible for the 

content of the particular and previous programs exhibiting “plagiarism”’.134 However, 

Higgins J concluded that, given the close association of John Westcott’s name with 

the 60 Minutes program, ‘it would generally be assumed that an executive producer in 

his position would have, at least, authorised and approved the publication of Mr 

Carleton’s program knowing of its provenance and content’.135 It is curious that the 

judge should imbue the reasonable viewer with such a sophisticated knowledge of the 

internal workings of the television industry. 

 

Higgins J also highlighted the role of a producer in a television program:  

 

Whilst an executive producer has and would be expected to exercise well-informed 

though general control of each segment of a 60 Minutes program, a producer would be 

regarded as responsible only for those particular segments on which he or she had (or 

was believed to have) worked.136  

 

His Honour was satisfied that the reasonable viewer would have assumed that Mr 

Sacre had sanctioned the plagiarism and lazy journalism because ‘he actively 

                                                 
133 Jenny Tabakoff, ‘On The Box: Who’s Talking?’, Sydney Morning Herald (Sydney), 26 March 
2002. 
134 Richard Carleton v Australian Broadcasting Corporation [2002] ACTSC 127, [94]. 
135 Ibid [95]. 
136 Ibid [97]. 



Rimmer, ‘Gossip We Can Trust: Defamation Law and Non-Fiction’ 

participated in the detail of it in relation to the particular program in question’.137 

Indeed the program 60 Minutes has a reputation as ‘a producers’ show’.138 

 

[56] The trial laid bare the process behind the production of the television 

programme. Tobin QC exacted a number of admissions from the journalist Richard 

Carleton. The television presenter admitted that he presented a piece to camera while 

standing beside a mass grave, pretending the bodies being exhumed were from the 

Srebrenica massacre. In fact, the grave site was hundreds of kilometres away and 

contained no Srebrenica bodies. Carleton admitted under close questioning by both 

the judge and counsel for the ABC Terry Tobin, that he had ‘misled in the technical 

sense, and insofar as that misleading is taken to mean lying, yes I lied’.139 The judge 

found that Carleton had misled his audience for dramatic effect.  

 

Richard Carleton could not recall which of 60 Minutes’ four editors put the report 

together. He was unsure whether material from the CBS show had been included. 

Carleton was unaware that a section of the documentary screened by the BBC had 

been inserted in the 60 minutes show as well. He said that the misleading subtitles had 

been done by somebody else. Furthermore Carleton admitted that a Czech-born 

staffer at Channel Nine impersonated a Serbian voice. Richard Carleton had not 

written the draft script. His barrister, Bruce McClintock, objected to a question 

because ‘it proceeds on the assumption that he wrote the script, which he said he 

didn’t’. 

 

Jenny Tabakoff comments that the Carleton case challenged the popular conception 

that the reporter was the sole author of a television program.140 The matter revealed 

the collaboration and teamwork between a number of workers — such as the reporter, 

the producer, the executive producer, the researcher, editor, the cameraman, and the 

sound man. Tabakoff considered the nature of the reporter’s role in this collaborative 

context. As a bare minimum, she suggests, ‘Most people in the industry agree that the 

reporter should have done some of the research, had an active role in devising the 

                                                 
137 Ibid [99].  
138 Tabakoff, above n 133. 
139 Transcript of proceedings, Richard Carleton v Australian Broadcasting Corporation (Supreme 
Court of the ACT, 27 February 2002) 278–9. 



(2004) 9 Media & Arts Law Review 37 

questions, done as many of the interviews as is physically possible, and written the 

script, with the usual sub-editing.’141 

 

Honest Commentary 

Counsel for the ABC, Terry Tobin, QC, argued in the court that his client was basing 

his defence on the need to protect freedom of communication and the free exchange 

of ideas.142 Mr Tobin said ‘honest comment’, no matter how prejudiced or biased, was 

‘a treasure of the system of government and law’ in Australia.143 He told the judge he 

should find that there was a paramount need to encourage freedom of communication 

‘for the ultimate good of the community’.144  

 

Higgins J was conscious that the Legislative Assembly had expanded the range of 

defences available in respect of defamation actions under the Defamation Act 2001 

(ACT).145 His Honour first considered whether the ABC could avail itself of the 

protection of the defence of qualified privilege. His Honour considered the key High 

Court decision which enunciated the defence of qualified privilege. In Lange v 

Australian Broadcasting Corporation, the High Court held that arising from sections 

7 and 24 of the Constitution there was a ‘freedom of communication between the 

people concerning political or governmental [57] matters which enables the people to 

exercise a free and informed choice as electors’.146 The High Court also held that the 

common law concerning libel and slander must conform to this freedom. It stated the 

scope of a defence that must be available to a defendant in a defamation matter and 

held that an Australian legislature could not abridge the scope of this defence. In the 

Carleton case, Higgins J held that the ABC could not avail itself of the defence of 

qualified privilege because its treatment of the Channel Nine program was unfair: 

                                                                                                                                            
140 Tabakoff, above n 133. 
141 Ibid.  
142 Roderick Campbell, ‘Media Presenter Accused Of Lying’, The Canberra Times (Canberra), 23 May 
2002, 6. 
143 Ibid. 
144 Ibid. 
145 Standing Committee on Justice and Community Safety, Defamation Bill 1999, Scrutiny Report No 
1 of 2000 (8 February 2000); and Matthew Collins, ‘Reform in the ACT’ (2000) 5(2) Media and Arts 
Law Review 98–9. The Defamation Act 2001 (ACT) recognises a number of defences, including truth 
and public interest (s 16); lack of negligence (s 23); unlikely to suffer harm (s 15); a fair report of a 
proceeding of public concern (s 17); contained in a public document (s 17); and reasonable publication 
under contract (s 19). 
146 Lange v Australian Broadcasting Corporation (1997) 145 ALR 96. 



Rimmer, ‘Gossip We Can Trust: Defamation Law and Non-Fiction’ 

 

The Media Watch story was unfair because it did not acknowledge the evident 

diligence and trouble to which the 60 Minutes team had gone to procure historic 

footage, to visit and interview ‘talent’ and to visit and film sites illustrative of the 

massacre. This effort had made it Richard Carleton’s story (and, hence, that of 60 

Minutes) not a BBC or CBS story.147 

 

Nonetheless, there has been academic criticism of the scope of the defence of 

qualified privilege. Roger Magnusson observes: ‘The specific and limited nature of 

the implied constitutional freedom of communication within Australia leads 

predictably to an impoverished juridical and philosophical notion of free speech as 

well’.148 

 

However, Higgins J held that the ABC could be protected by the defence of fair 

comment. His Honour observed: 

 

In my view, the production of a program designed to imitate or copy a previous 

program could honestly be believed to be plagiarism assuming, of course, lack of 

attribution. It is not, in my opinion, a fair or reasonable opinion, but it is one an honest 

commentator could honestly hold. In that sense the Media Watch broadcasts do not go 

beyond the protection of fair comment. Consistently with that view, the 

characterisation of past programs exhibiting similar characteristics could be so 

characterised by an honest, though wrong-headed or ill-informed, commentator.149 

 

The emphasis upon the importance of freedom of speech in his judgment was no 

doubt in part to due to the brilliant advocacy of Tobin QC. 

 

In the statement, Carleton said Barry and McEvoy had not had ‘the spine’ to 

apologise to him and did not ‘have the guts to get in the witness box and defend their 

                                                 
147 Richard Carleton v Australian Broadcasting Corporation [2002] ACTSC 127, [201]–[204].  
148 Roger Magnusson, ‘Freedom of Speech In Australian Defamation Law: Ridicule, Satire And Other 
Challenges’ (2001) 9 Torts Law Journal 269, 276. See also Michael Chesterman, Freedom Of Speech 
In Australian Law: A Delicate Plant (2000). 
149 Richard Carleton v Australian Broadcasting Corporation [2002] ACTSC 127, [253]. 



(2004) 9 Media & Arts Law Review 37 

attacks on me and the program’.150 He said: ‘The reason is obvious. They have no 

defence to the lies they have told.’151 However, Higgins J did not find this absence 

overly significant. He observed: ‘Accordingly, I am not persuaded, notwithstanding 

the lack of oral testimony from Messrs Barry and McEvoy, that the defence of fair 

comment is defeated by malice’.152 The decision is an interesting contrast to the 

Abbott and Costello Case — in which the judge made much more of the failure to 

apologise and withdraw defamatory comments. 

 

The Price of Honour 

Having upheld the defence of the ABC, Higgins J held that the plaintiffs were not 

entitled to damages [58] for defamation. In a subsequent hearing, he awarded court 

costs against Channel Nine and for the ABC.153 

 

Lest the case be overturned on appeal, Higgins J provided an indication of the 

damages that he would have awarded to the plaintiffs had they been successful. His 

Honour would have awarded $50,000 to Mr Carleton for damage to his reputation and 

feelings: 

 

I consider that he was genuine in his assertion of hurt and affront. It was exacerbated 

by the repetition of the offending matter and a denial of a retraction and withdrawal, 

though the latter is ameliorated by the fact, as it seems to me, that the refusal, though 

inappropriate, was made in good faith. The award is further ameliorated by the two 

opportunities, both by means of television and radio, which Mr Carleton took to defend 

his position.154 

 

Furthermore, Higgins J would have awarded $20,000 each to Mr Sacre and Mr 

Westacott: ‘That represents a lesser audience to whom they were known and hence 

less damage to reputation’.155 He noted that the producer and the executive producer 

also benefited, albeit indirectly, from Mr Carleton’s advocacy of his cause. 

                                                 
150 Roderick Campbell, ‘Lawyer Borrows Bogart Line in Media Watch Defence’, The Canberra Times 
(Canberra), 29 March 2002. 
151 Ibid. 
152 Richard Carleton v Australian Broadcasting Corporation [2002] ACTSC 127, [292] 
153 Richard Carleton v Australian Broadcasting Corporation [2003] ACTSC 28.  
154 Richard Carleton v Australian Broadcasting Corporation [2002] ACTSC 127, [294]. 
155 Ibid [295]. 



Rimmer, ‘Gossip We Can Trust: Defamation Law and Non-Fiction’ 

 

Higgins J was concerned that the outcome in this case was unsatisfactory. His Honour 

acknowledged that defendants, in the media or otherwise, should not have to pay 

damages where they have published matter in circumstances not amounting to 

defamation, where it is excused by an appropriate defence, even if they have made 

untruthful, hurtful and possibly damaging statements. Higgins J observes: 

 

In the present case, I have found the accusations levelled by the defendants at the 

plaintiffs to be untrue. Yet I am obliged to deny them damages, rightly so, as the 

defendants’ freedom of speech, protected by fair comment, allows them to have 

published their opinions, however wrongheaded and prejudiced, without legal penalty. 

But that leaves the plaintiffs who have been falsely accused of plagiarism with no legal 

remedy. They have, by reason of my findings, vindicated their reputations, at least in 

my opinion. This is not a just result but it is the only conclusion to which I can 

come.156 

 

The judge considers the reforms wrought by the Defamation Act 2001 (ACT) — 

including offers to amend, greater scope for apologies, and rules governing 

damages.157 Higgins J wondered:  

 

Why should not a person about whom an untrue and damaging statement is 

made, whether or not strictly defamatory and whether or not excused by 

privilege, qualified or absolute, or by fair comment at least be entitled to a 

correction of that untruth?158  

 

Higgins J noted that further law reform in the field of defamation law may be 

necessary. His Honour observed: ‘The new Civil Law (Wrongs) Act 2002 may 

provide, in future cases, a useful alternative to litigation such as the present.’159 

                                                 
156 Ibid [308]. 
157 The Defamation Act 2001 (ACT) contains a series of provisions aimed at vindication of reputation 
without litigation, at least in a case such as the present — including the offer of amends (ss 6–8), a 
court order (s 11), an apology (s 20), and compensation (s 21). Furthermore, a court must ensure that 
there is an appropriate and rational relationship between the relevant harm and the amount of damages 
awarded, and take into account the ordinary level of general damages component in personal injury 
awards in the Territory (s 25). 
158 Richard Carleton v Australian Broadcasting Corporation [2002] ACTSC 127, [297]–[299]. 
159 Ibid [209]. 



(2004) 9 Media & Arts Law Review 37 

 

[59] Bismarck’s Sausage 

In his wisdom, Higgins J produced a judgment, which seemed to please all the 

competing parties — at once vindicating the reputation of Richard Carleton, and 

defending the capacity of Media Watch to engage in fearless criticism. The headlines 

showed signs of some confusion as to the outcome. ABC Online reported ‘Carleton 

wins Media Watch defamation case’, while The Age reported ‘Carleton loses Media 

Watch defamation case’. The journalist Mark Day observed gleefully: 

 

It must have been a happy Christmas. Richard Carleton was happy because the court 

decided he had been defamed and was not a plagiarist. Paul Barry was happy because 

the court said he was entitled to his robust opinions and was breaking no law by 

expressing them. And doubtless, the lawyers were happy at their fat fees. But that’s all 

the happiness that can be found in the unedifying episode of Carleton vs Barry in the 

ACT Supreme Court.160 

The ABC welcomed the decision by Justice Higgins to award costs in its favour in the 

defamation case brought by Richard Carleton and two 60 Minutes producers against 

Media Watch.161 As the new presenter of the program Media Watch said: ‘It was a 

good win – for us and for the media generally. It confirmed the right to make vigorous 

criticism in the face of deep and genuine differences of opinion. Even at Channel 9, 

journalists must have secretly breathed a sigh of relief.’162 

 

Although Carleton’s decision to sue was publicly supported by colleagues at Channel 

Nine, the journalist was sharply criticised by his contemporaries in the press. In a 

column in The Canberra Times, Matthew Ricketson marvelled that the legal case had 

all the charm of the satiric current affairs documentary, Frontline.163 He observed that 

the journalist Richard Carleton had been ostracised for bringing a legal action against 

his peers: 

 

                                                 
160 Mark Day, ‘No Winners In Journalists’ Stoush’, The Australian, 26 December 2002. 
161 Media Release, ‘ABC Welcomes costs decision in Carleton case’, 2 May 2003. 
162 ‘Media Watch, Carleton And Fair Comment’, 12 May 2003, 
<http://www.abc.net.au/mediawatch/transcripts/s852834.htm>. 
163 Matthew Ricketson, ‘Truth Takes A Tragic Turn On Tabloid TV’, The Canberra Times (Canberra), 
8 March 2002, 13. 



Rimmer, ‘Gossip We Can Trust: Defamation Law and Non-Fiction’ 

There is something positively Shakespearean about the plight of television journalism’s 

high roller Richard Carleton. Here is a man whose lashing tongue and wolverine smile 

has discomfited prime ministers, reduced the unemployed to quivering wrecks and 

almost incited a riot at the 1999 East Timor referendum, forced to admit in a courtroom 

that he had lied. Here is Carleton, who wears the blinkered certitudes of tabloid 

television like a badge of honour, marching blindly into a tragi-farce of his own 

making.164 

 

The case shared a similar sense of absurdity and tragi-comedy as the Abbott and 

Costello Case trial. Ricketson noted: ‘For all his worldliness as a journalist of 35 

years’ standing, Carleton ignored the conventional wisdom that journalists don’t sue 

other journalists and launched into a defamation action against the ABC’s Media 

Watch’.165 The breaking of this taboo might explain the virulence of the reaction 

against the defamation action brought by Richard Carleton. 

In an acerbic article, Sydney Morning Herald journalist Mike Seccombe commented 

on the Carleton case: 

 

[60] Otto von Bismarck, the father of the German empire, once famously observed that 

laws were like sausages; it was better not to see them being made. Had television been 

around when he said it, Otto might well have added something else: tabloid TV current 

affairs.166 

 

The press gallery member concluded: ‘But even if Carleton and co win, it will be a 

rather pyrrhic victory. Even if The Evil that Men Do is found not to be plagiarism, it 

was certainly a very sloppily made sausage.’167 

 

Conclusion 

This article considered the cri de coeur of the author John Birmingham that 

‘defamation was framed to protect the reputations of 19th century gentlemen 

                                                 
164 Ibid. 
165 Ibid. 
166 Mike Seccombe, ‘Carleton’s 15 Minutes A Very Sloppy Sausage’, Sydney Morning Herald, 2 
March 2002, 14. 
167 Ibid. 



(2004) 9 Media & Arts Law Review 37 

hypocrites’.168 The two case studies provided some evidence that defamation law was 

having an adverse impact upon a number of genres of social criticism. Nonetheless, 

defamation law was not entirely negative in its impact upon biography, journalism 

and history. It helps ensure that the audience and viewers are provided with what 

David Marr calls ‘gossip we can trust’.169 

 

The diptych of defamation cases highlighted how courts extract meanings from 

publications and judicial perceptions as to the nature of reasonable reader or viewer. 

In the Abbott and Costello Case, Higgins J maintains that imputations should be 

interpreted in light of ‘middle-class morality’. Rather than consider the evidence that 

a range of individuals have attributed to a publication, he determines the meaning of a 

work through reference to the figure of the hypothetical ordinary reader reasonable 

reader. Strangely enough, Higgins J assumes that the ordinary reader is a ‘prurient 

reader’. He interprets the comments of Bob Ellis in light of anachronistic notions of 

unchastity and political disloyalty. In the Carleton case, Higgins J engages in a 

similar exercise of hermeneutics. His Honour found that the comments about 

plagiarism and laziness were indeed defamatory. Higgins J held that the comments 

extended to the presenter, the producer, and the executive producer. This time, his 

honour assumes that the average viewer has an extraordinary good grasp of the 

mechanics of the production of a television program. Magnusson cautions that ‘courts 

should be careful, in accepting a plaintiff’s imputations, not to penalise satirical 

comment merely because it falls outside their own middle-class horizon’.170 It is a 

warning that should be heeded. 

 

The two decisions from the Supreme Court of the Australian Capital Territory show 

the paucity of defences in respect of defamation law. In the Abbott and Costello Case, 

the publisher Random House was unable to raise the defence of fair comment and 

qualified privilege to the claims of defamation because the allegations about the 

Abbotts and Costellos were false. Furthermore, Random House would be open to a 

charge of negligence, because they failed to check the anecdote of Bob Ellis for its 

                                                 
168 John Birmingham, ‘He Wrote With A Joint In His Hand’, Sydney Morning Herald (Sydney), 26 
April 2003; and Malcolm Knox, ‘Defamation Abuse Has Stifled Criticism: Author’, Sydney Morning 
Herald (Sydney), 26 April 2003. 
169 Marr, above n 12, 36. 



Rimmer, ‘Gossip We Can Trust: Defamation Law and Non-Fiction’ 

veracity. Indeed, Justice Higgins remarks at one point on the ‘negligence of the 

defendant’.171 The judge was also unsympathetic to arguments made by the author 

Bob Ellis about artistic expression and freedom of speech. His Honour maintained 

that defamation law helped promote ‘responsible speech’. In the Carleton case, the 

ABC raised the defences of truth, fair comment, and qualified privilege. Higgins J 

accepted the defence of fair comment. His Honour noted that ‘the defendants’ 

freedom of speech, protected by fair comment, allows them to have published their 

opinions, however wrongheaded and prejudiced, without legal penalty’.172 The 

reforms introduced by the Defamation Act 2001 (ACT) are to [61] be welcomed. 

However, there needs to be more work done to provide greater explicit recognition of 

‘the aesthetic alibi’ — artistic expression and freedom of speech.173  

 

There is much debate about what remedies are appropriate in respect of defamation 

actions. In the Abbott and Costello Case, Higgins J makes much of the behaviour of 

the defendants, criticising the editor, the publisher’s lawyers, and the publishing 

house. He makes much of the failure to apologise to the plaintiffs. The size of the 

damages awarded in the Abbott and Costello Case has had an inordinate impact upon 

the publishing industry, given the relative value of the decision as a legal precedent in 

defamation law. As Eisenberg observes:  

 

The signals sent out by cases like these undoubtedly lead to publisher nervousness 

about the cost, complexity and riskiness of potential legal action. They may well be 

manifested in more cautious decisions about whether or not to publish borderline 

material.174 

 

The decision has had both a direct and indirect impact upon the genres of non-fiction 

— such as biography, journalism, and history. The judgment has emboldened 

aggrieved parties to bring legal action against publishers. Furthermore, the decision 

has lead to greater self-censorship on the part of publishers and other media 

proprietors. Hopefully, the decision in the Carleton case will allay this trend. The 

                                                                                                                                            
170 Magnusson, above n 148, 291. 
171 Abbott and Costello v Random House Australia Pty Ltd (1999) 137 ACTR 1, 51. 
172 Ibid. 
173 Kenyon, above n 11, 217. 
174 Eisenberg, above n 34, 29. 



(2004) 9 Media & Arts Law Review 37 

award of costs against Channel Nine will be a significant discouragement to parties 

seeking redress under defamation law. Such cases are better resolved in other forums 

than the law courts. 


