
Public Awareness of Human Rights:  

Distortions in the Mass Media 
 

© Eric Heinze & Rosa Freedman, 2008 

Reproduction, citation and distribution prohibited without express permission of the authors 

 

 
Abstract.  The mass media decisively shape global perceptions about human rights, yet fail to reflect 

the realities of global violations.  Situations of egregious abuse are often overshadowed by those which 

receive attention for reasons extraneous to any specific concern for human rights.  Distortions in 

established media sources arise not necessarily from deliberate misrepresentation, but from the 

inevitable disparities that arise when human rights abuses are reported as by-products of military, 

economic, or other interests.  This study examines day-by-day coverage of global human rights, during 

the three-month period from October to December 2006, in two American and two British broadsheets: 

The New York Times, The Wall Street Journal, The Guardian and The Financial Times.   The aim is to 

understand the kinds of factors which, albeit tangential to violations of fundamental human rights, 

nevertheless influence both the quantity and the quality of reporting.  While various editorial pressures, 

such as the need to focus on topical stories, are not denied, it is argued that the news media must make 

greater efforts to achieve proportionality between the gravity of human rights situations and the degree 

of coverage those situations receive.   

 

Keywords: Afghanistan, China, Darfur, Democratic Republic of Congo, Iraq, Israel, Japan, Human 
Rights, International Law, Journalism, Media, Terrorism 

 

 

CONTENTS 
 
1. Methodology..........................................................................................................7 
2. Global Human Rights in 2006 .............................................................................19 
3. Armed Conflict Involving Domestic Troops: The Examples of Afghanistan, Iraq 

and Darfur ............................................................................................................26 
4. Gross and Systemic Violations of Human Rights: The Example of China .........37 
5. Western Democracies: The Examples of USA and Israel ...................................42 
6. Ongoing Anxieties: The Example of the ‘War on Terror’...................................54 
7. Conclusion ...........................................................................................................60 
 
 
 
Prof. Eric Heinze  
Faculty of Laws, University of London, Queen Mary 
Mile End Road, London E1 4NS 
(44)(0)(20) 7882 3605 (direct line) 
(44)(0)(20) 7882 5555 x 3605 (main line) 
(44)(0)(20) 8981 9211 (home) 
(44)(0) 7903 295 979 (mobile) 
e-mail: E.Heinze@qmul.ac.uk 



Heinze & Freedman, Public Awareness of Human Rights, September 1, 2008, 02:59, p. 2 

 

Public Awareness of Human Rights:  

Distortions in the Mass Media
1
 

 
© Eric Heinze2 & Rosa Freedman3, 2008 

 

 

0. Introduction 

Have millions of lives destroyed in Congo received coverage comparable to the media 

spotlight on Guantanamo Bay?  Has scrutiny of China arisen more from the 2008 

Olympic games than from any ongoing concern for gross and systemic violations?  If 

human rights abuses within Libya or Syria scarcely receive attention in comparison to 

near-daily reporting about the abuse of Palestinians by Israel, is it because Libya or 

Syria are more humane—or is it precisely because their machinery of repression 

functions so pervasively, so efficiently, that there is ‘nothing’ to report?   

A 2008 poll, surveying more than 17,000 people in 34 countries, placed Japan in 

second place for positive public perceptions among a list of fourteen countries.4  That 

result is, on first glance, unsurprising.  Japan has generally avoided the kinds of 

headline-grabbing embarrassments attracted by states involved in anti-terror 

                                                 
1 This paper was presented in London at the Civil Liberties section of the Society of Legal Scholars Conference, 

London School of Economics, September 15 – 18, 2008.  Thanks to Helen Fenwick and Gavin Phillipson for 

chairing the session. 

2 Professor of Law & Humanities, Faculty of Laws, Queen Mary, University of London.  Maîtrise, Paris 1986, J.D. 

Harvard 1991, PhD Leiden 1995.   

3 Doctoral candidate, Faculty of Laws, Queen Mary, University of London.  LL.B. London 2005. 

4 ‘World views US “more positively”’, report of 2 April 2008, BBC News, available at http://news.bbc.co.uk/1/hi/ 

world/americas/7324337.stm (visited 01/09/2008).  The title of the article refers to a boost, albeit modest, in the 

otherwise poor image of the US. 



Heinze & Freedman, Public Awareness of Human Rights, September 1, 2008, 02:59, p. 3 

campaigns or botched military operations.  But does that public perception reflect 

actual circumstances?   

In 1966, Japan withheld its signature from the International Convention on the 

Elimination of All Forms of Racial Discrimination (ICERD).5  It acceded only 

decades after ratification by most of the original signatories, and by states possessing 

far fewer resources for effective implementation.6  As of this writing, the Japanese 

government still refuses to accept international procedures for individual complaints7 

promulgated pursuant both to ICERD and to the International Covenant on Civil and 

Political Rights8 (ICCPR).  Japan has long closed its borders to refugee and asylum 

seekers, perennially failing to adopt internationally prescribed procedures.9  

                                                 
5 Convention on the Elimination of All Forms of Racial Discrimination, Dec. 21, 1965, 660 U.N.T.S. 195 (entered 

into force Jan. 4, 1969).  For periodically updated data on ratifications, accessions, successions, reservations and 

declarations for international human rights treaties, see, e.g., Office of the United Nations High Commissioner for 

Human Rights (UN-HCHR), Ratifications and Reservations, http://www2.ohchr.org/english/bodies/index.htm 

(visited 01/09/2008). 

6 On Japan’s accession in 1995, and data on other states parties, see generally UN-HCHR, supra note 5. 

7 See Office of the United Nations Commissioner for Human Rights (UNCHR), Statistical Survey of Individual 

Complaints Considered Under the Procedure Governed by Article 14 of the International Convention on the 

Elimination of All Forms of Racial Discrimination, For ICERD art. 14 available at http://www2.ohchr.org/english/ 

bodies/ratification/2.htm (visited 01/09/2008).  See also Office of the United Nations Commissioner for Human 

Rights (UNCHR), ‘Statistical survey of individual complaints dealt with by the Human Rights Committee under 

the Optional Protocol to the International Covenant on Civil and Political Rights’, available at  

http://www2.ohchr.org/english/bodies/ratification/5.htm (visited 01/09/2008).  Those sources reveal that, of this 

writing, over 100 states are parties to the ICCPR Optional Protocol and almost 50 have declared acceptance of the 

ICERD individual complaint procedure. 

8 International Covenant on Civil and Political Rights, Dec. 16, 1966, 993 U.N.T.S. 3 (entered into force Jan. 3, 

1976). [Hereinafter ICCPR]; Optional Protocol to the International Covenant on Civil and Political Rights, 999 

U.N.T.S. 302 (entered into force Mar. 23, 1976). 

9 Although improvements have been noted, they are recent, and start from very low performance levels.  See, e.g., 

United Nations High Commissioner for Refugees, Country Operations Plan 2007: Japan, 1 – 2 (2006).  The more 



Heinze & Freedman, Public Awareness of Human Rights, September 1, 2008, 02:59, p. 4 

Foreigners, according to one observer, ‘are often regarded as culturally inferior.’10  

Popular media in Japan commonly portray Koreans and Chinese as ‘base’ or 

‘depraved’.11  Japan has counted among the wealthiest states in the post-World War II 

era, but has, over decades, taken few steps to improve longstanding and systemic 

racism and xenophobia.  Authorities have scarcely combated age-old discrimination 

against the Ainu, Buraku or ethnic Koreans,12 an injustice seldom reported in the 

world press.  Remarkably, then, the poll participants awarded high marks for a 

‘positive’ global image to one of the world’s most discriminatory and xenophobic 

states.  Does a state’s positive or negative image correlate, then, to its actual human 

rights performance?  Or is it a product of mass media decisions about which states 

will receive the greatest scrutiny? 

                                                                                                                                            
recent liberalised immigration results largely from the pressures of a steeply declining population.  Hussain Khan, 

‘Japan’s employment paradox’, article of 21 Nov. 2003, Asia Times Online, http://www.atimes.com/atimes/ 

Japan/EK21Dh01.html (visited 01/09/2008).  See also, e.g., See Peter Harris, ‘Japan and Refugees’, editorial of 2 

April 2008, in Japan Inc. Newsletter, No. 459, available at http://www.japaninc.com/jin459 (visited 01/09/2008) 

(suggesting that Japan’s relatively high levels of foreign aid do not compensate for its failure to fulfil international 

responsibilities towards refugees and asylum seekers). 

10 See Khan, supra note 9. 

11 See, e.g., Norimitsu Onishi, ‘Japanese fad: Comics that degrade Chinese and Koreans’, report of 20 Nov. 2005, 

International Herald Tribune, available at http://www.iht.com/articles/2005/11/20/news/comics.php (visited 

01/09/2008). See also, e.g., Justin McCurry, ‘Magazine plays to Japanese xenophobia’, report of 2 Feb. 2007, in 

Guardian.co.uk, http://www. Guardian.co.uk/media/2007/feb/02/pressandpublishing.japan (visited 01/09/2008). 

12 As recently as 2001, these problems had not yet been seriously addressed.  See, e.g., Report of the Committee 

On the Elimination of Racial Discrimination, Conclusions and recommendations of the Committee on the 

Elimination of Racial Discrimination: Japan, ¶¶ 14, 16, 18, U.N. Doc. A/56/18 (Sept. 8, 2001).  Cf., U.N. Human 

Rights Committee (UN-HRC), Concluding Observations of the Human Rights Committee: Japan, ¶¶ 13, 14, 15, 

U.N. Doc. CCPR/C/79/Add.102 (Nov. 19, 1998) (criticising government’s failure to combat discrimination against 

those groups).  



Heinze & Freedman, Public Awareness of Human Rights, September 1, 2008, 02:59, p. 5 

If asked about the current state of global human rights, and asked to cite reliable 

evidence, the skilled professional would probably discuss findings of the UN treaty-

based committees, or of the UN Human Rights Sub-Commission, or of Amnesty 

International, Human Rights Watch, Article 19, Minority Watch Group, Save the 

Children, and other respected organisations.  The expert’s reply would be complex, 

nuanced, and often highly ambiguous.  It would generally attract the attention of only 

a handful of other experts and specialists.  But what does the ordinary person, even 

the ordinary educated person, know about human rights?  What does the ordinary 

politician, government official, or business executive know?   

Widespread information about human rights comes mostly from the mass media.  

If the media fails to report fairly, accurately, or consistently, public perceptions will, 

in turn, be unfair, inaccurate or inconsistent.  In this article, we examine distortions of 

human rights reporting in four leading media sources.  From the United States we 

review The New York Times (NYT) and The Wall Street Journal (WSJ).  From the 

United Kingdom we review The Guardian and The Financial Times (FT).  We shall 

not suggest that those newspapers are engaged in deliberate or systematic 

manipulation.  To the contrary, we believe that, in intent, these papers’ editors and 

journalists maintain a plausible commitment to human rights reporting.  The core 

question we are posing is: How do influential news sources distort information about 

human rights, even with the best of intentions? 

Even-handed coverage of human rights has long been a concern, but has often 

been directed at professional bodies, such as the United Nations and its specialised 



Heinze & Freedman, Public Awareness of Human Rights, September 1, 2008, 02:59, p. 6 

agencies, or at non-governmental organisations, such as Amnesty International.13  As 

of this writing, we have located no systematic study on the reporting of human rights 

in the mass media.  In this article, we identify the kinds of distortions that are likely to 

be, and to remain, entrenched within the mass media, in view of its generalist 

readership and marketplace pressures.  We begin with detailed methodological 

considerations, in order to identify a number of factors which would be relevant to 

future study of human rights and the mass media.  We suggest ways in which the 

quantity, style, fairness and consistency of human rights journalism can be evaluated, 

recalling that distortions can have real impacts on perceptions and policies.  While 

attempting to remain realistic about the possibilities and limits of the mass media, we 

suggest that some improvements are feasible.   

In Section 1, then, we examine methodological questions concerning the kinds 

of media that should be examined in the search for distortions, along with questions 

about the nature of distortions, and techniques for identifying them.  In Section 2, we 

adopt the Amnesty International’s Report 2006 as a benchmark for assessing our four 

selected newspapers, in order to suggest that important human rights situations are 

often disproportionately under-reported in the media.  In Section 3, we examine the 

media distortions that arise in conflict zones, in view of the presence or absence of 

foreign troops.  In Section 4, we cite China as an example of a state whose human 

rights record, particularly before the Olympic Games, has often been eclipsed by 

economic considerations.  In Section 5, we examine the irony of disproportionately 

higher attention paid to relatively open and democratic countries, with a focus on the 

                                                 
13 See, e.g., ‘Many Rights, Some Wrong’, The Economist, Mar. 22 , 2007, p. 75.  For further analysis, see Eric 

Heinze, ‘Even-handedness and the Politics of Human Rights’, 21 Harvard Human Rights Journal 7 (April 2008) 

(examining problems of bias in human rights activism and advocacy). 



Heinze & Freedman, Public Awareness of Human Rights, September 1, 2008, 02:59, p. 7 

USA and Israel.  In Section 6, we examine disparities arising from coverage of states 

seen as allies, as opposed to those seen as enemies, in the ‘war on terror’.   

 

1. Methodology 

Journalists rarely receive formal training in the theory or practice of international 

human rights, which would include issues such as norm creation and interpretation, 

the structure and procedures of institutional and regional organisations, techniques of 

fact-finding, or human rights litigation.  Pressures to attract reader interest, and to 

respond to the most topical and controversial issues, overpower any priority that 

might be placed on comprehensive human rights coverage.  If distortions cannot be 

wholly remedied, it nevertheless remains worthwhile to consider how they arise, and 

how public awareness is affected.  To do so, we must first resolve some preliminary 

problems.  Which sources should we examine?  Television?  Radio?  The internet?  

Newspapers?  Magazines?  What does it mean to ‘report’ on human rights?  What 

counts as a human rights issue within the context of the mass media?  What counts as 

a ‘distortion’, and how do distortions arise? 

 

1.1.  The Corpus: Elite, Print Journalism 

Print versus electronic media.  Radio, and then television, have long driven public 

discourse.  Other electronic media, such as the internet, are increasingly playing the 

same role.  The approaches we propose in this study may indeed prove useful for 

scrutinising human rights coverage in those broadcast media.  For purposes of the 

present study, however, traditional print journalism will offer several advantages.  

Questions about ‘distortion’ introduce elements of subjectivity and judgment.  The 

best way to identify distortions is to reduce as far as possible the numbers of elements 



Heinze & Freedman, Public Awareness of Human Rights, September 1, 2008, 02:59, p. 8 

which may be open to divergent interpretations.  Radio introduces a number of 

variables which are absent from traditional, broadsheet journalism, such as 

soundtracks or reporters’ tone of voice or accent.  Television adds further ones, such 

as video footage, or indeed presenters’ looks, clothing or gestures.14   

Internet news sites, too, are becoming exceptionally varied.  The traditional 

distinctions between ‘world’ and ‘news’, between ‘journalist’ and ‘reader’, become 

blurred as such sites involve viewer participation, and as they, through links to other, 

multimedia outlets, erase the boundaries of the ‘news source’ that were long so 

familiar within the four corners of the traditional broadsheet.15  That more fluid 

relationship between sources internal and external to editorship, and between 

presenter and audience, injects further variables that may be subject to divergent 

interpretations.   

Admittedly, elite, mainstream print journalism reaches only a small, and also 

rather privileged readership.  In this article, we shall note apparent patterns, but, in so 

doing, we are aware that such extrapolations are products of our own judgment, and 

always open to challenge or revision.  Our assumption in this study will be that the 

elite broadsheets, while not wholly avoiding subjective variables, tend to reduce their 

impact in comparison to the more popular media.  Note also that our four selected 

newspapers all operate internet sites, but this study will focus on their printed editions.   

Elite versus popular media.  Even within the bounds of print journalism, the 

range of sources is vast, and further selections must be made.  If we wished to study 

                                                 
14 On the impact of television on pubic perceptions of law, see, e.g., Barbara Villez, Visions de la Justice, Paris, 

FR: Presses Universitaires de France, 2005. 

15 For mainstream interactive news sites, see, e.g., BBC News, http://news.bbc.co.uk/ (visited 01/09/2008); CNN 

Online International, http://edition.cnn.com/ (visited 01/09/2008); NYT, http://www.nytimes.com/ (visited 

01/09/2008); Guardian.co.uk, http://www.Guardian.co.uk/ (visited 01/09/2008).  



Heinze & Freedman, Public Awareness of Human Rights, September 1, 2008, 02:59, p. 9 

mass responses to more ‘hyped’ issues, such as terrorism or paedophilia, popular 

tabloid newspapers (typical examples would include The New York Daily News or 

Britain’s Daily Mail) would stand as obvious candidates.  Similar to much broadcast 

media, tabloids draw strongly upon copious and dramatic visual imagery, colloquial 

and idiomatic language, and, analogous to vocal inflection, broadly mixed and 

modulated typeface. 

 If such variables are not wholly absent from the elite broadsheets, they are less 

prominent.  NYT and Guardian are generally expected to maintain a substantial but 

critical and dispassionate interest in global human rights.  Meanwhile, WSJ and FT, 

while commenting broadly upon political affairs, target powerful global business and 

financial communities.  The readership of these elite sources, although small, is 

influential, and disproportionately represented in positions of political and social 

prominence, with the attendant consequences for political or institutional action on 

human rights.   

Dailies versus weeklies.  A further question is whether to examine weekly news 

magazines, such as Time, Newsweek or The Economist, in addition to daily papers.  A 

difficulty with weeklies is that they may function more strongly as supplements either 

to the dailies or to non-print media.  Our interest in this article is in sources that, even 

in today’s electronic world, aim to be largely self-contained newspapers ‘of record’.  

The elite dailies aspire to provide thoroughgoing coverage for readers lacking the time 

or desire to access additional sources.  We have, in other words, applied a ‘desert 

island’ test: if an individual had to choose only one printed, non-electronic source for 

purposes of learning as much about current affairs as possible, which would it be?  

We have proceeded on the assumption that most readers would choose a daily. 



Heinze & Freedman, Public Awareness of Human Rights, September 1, 2008, 02:59, p. 10 

Which dailies?  Readers familiar with the American press might wonder why we 

have omitted a broader range of dailies, such as The Washington Post or The Los 

Angeles Times.  British readers may wonder why we have omitted national papers 

such as The Independent, or leading regional publications, such as The Scotsman.  

Others may wonder why only American and British papers have been included.  

Global human rights reporting within the mass media is always likely to be subject to 

local demographics.  For example, the French press place greater emphasis on their 

former colonies in North and West Africa.  The Dutch press reports extensively on its 

former colonies of Indonesia, Surinam or the Netherlands Antilles.  Germany, due to 

its great post-war influxes of labour, has long focussed on Turkey.  The UK media, 

too, have a special interest in the Indian Sub-Continent and other former colonies and 

commonwealth members.   

Inevitably, detailed examination of the media in each of those countries would 

yield different emphases and perspectives.  It must be borne in mind, however, that 

we shall not attempt to draw absolute conclusions about the whole of the media, or 

even about the elite media.  Any media source that reaches a large or influential 

audience is worthy of study.  Our goal is only to suggest some ways in which 

distortions in human rights reporting can be identified and understood.  Our view is 

that the overall approach adopted in this study remains applicable to a broad number 

of other news sources. 

 

1.2.  Modes of Human Rights Reporting: Quantitative and Qualitative 

Public awareness of human rights will be influenced by the frequency, intensity and 

style of media reporting.  Those elements can be called ‘quantitative’ and 

‘qualitative’.   



Heinze & Freedman, Public Awareness of Human Rights, September 1, 2008, 02:59, p. 11 

Quantitative Factors.  Quantitative factors include (i) numbers of items on a 

given human rights issue throughout our selected time frame, and (ii) the number of 

words devoted to each report.  Insofar as our four newspapers aim to be sources of 

record, they commonly include ‘snippets’—a term we shall use to denote brief inserts 

or summaries (no more than a few dozen words), which provide data relevant to 

human rights, without further description or analysis.  Snippets are common, and 

provide an intermediate between detailed reporting and outright neglect.  In WSJ and 

NYT they generally appear without authors or titles.  In Guardian they may include 

authors or titles.  In the case of FT, we shall also use the term ‘snippet’ to denote 

pieces slightly longer (up to 1/10 of one page) than the snippets appearing in NYT, 

WSJ or Guardian, and also generally including authors or titles, but still limited to the 

recording of basic facts without analysis.  Accordingly, under heading (ii), we can 

distinguish three general quantitative categories: (a) detailed or ‘featured’ reports; (b) 

snippets or other generally minor reports; (c) absence of reports, or near absence, such 

as an issue mentioned only in passing in the context of some other report.  A central 

question is whether all stories of generally comparable gravity receive, or should 

receive, comparable coverage.   

Qualitative Factors.  Qualitative factors include, for example, (i) location of an 

item within the newspaper (a front-page story carries greater weight than one, even of 

similar scope, printed in middle or later pages); and (ii) supplements such as 

photographs.  A further qualitative component of particular interest we shall call (iii) 

‘humanising’ or ‘richly descriptive’ prose.  In contrast to ‘snippets’, more detailed 

items will often include depictions of victims’ lives, personal or communal struggles, 

family members, environments, and the like.  Humanised or richly descriptive 

reporting is important to public awareness of human rights.  It renders an otherwise 



Heinze & Freedman, Public Awareness of Human Rights, September 1, 2008, 02:59, p. 12 

distant story familiar and ‘real’, thereby promoting empathetic responses.16  A crucial 

factor in assessing human rights coverage would be to ask how evenly humanising 

and richly descriptive language is distributed.  Does a given media source use that 

technique more intensively for some abuses than for others?   

   

1.3.  Civil and Political Rights: ‘Event’ , ‘Overview’, ‘Time Frame’ 

The focus on civil and political rights.  Questions about how the media report on 

human rights will also depend on what count as human rights issues.  Shall we include 

climate change?  Preservation of books in minority languages?  Loss of insurance 

coverage?  There are few issues of gravity that cannot be linked to today’s expansive 

notions of human rights.  Questions about what count as human rights, or whether 

there are hierarchies of relatively more and less important rights, have figured among 

the leading concerns of human rights theorists, scholars and activists.  Those 

questions must remain beyond the scope of our study.  To keep our analysis within 

manageable limits, we shall focus on customary civil and political rights,17 and, in 

particular, upon gross and systemic abuses.  However limited some scholars or 

activists may feel traditional civil and political rights to be,18 such issues adequately 

narrow our study, while still spanning a wide thematic, geographical and cultural 

                                                 
16 By analogy, the technique of ‘storytelling’ has arisen in critical legal scholarship, on the view that abstract 

analysis fails to provide full accounts of oppression or exclusion.  See, e.g., Richard Delgado, Storytelling for 

Oppositionists and Others: A Plea for Narrative, 87 MICH. L. REV. 2411 (1989).  See also, critically, Eric Heinze, 

‘Truth and Myth in Critical Race Theory and LatCrit: Human Rights and the Ethnocentrism of Anti-

Ethnocentrism’, 20 National Black Law Journal 107, 115, 116 and passim (2008). 

17 See generally, e.g., ICCPR (setting forth standard civil and political rights). 

18 See, e.g., Vienna Declaration, World Conference on Human Rights, para. 5, Vienna, 14 - 25 June 1993, U.N. 

Doc. A/CONF.157/24 (Part I) at 20 (Jun. 25, 1993) (stating that ‘[a]ll human rights are universal, indivisible and 

interdependent and interrelated.’) 



Heinze & Freedman, Public Awareness of Human Rights, September 1, 2008, 02:59, p. 13 

range.  Future studies of distortions in reporting on other kinds of rights would, 

however, be both worthy and feasible. 

The ‘Human Rights Event’.  What counts as human rights ‘news’?  Shall we 

examine only reports about abuses?  Or also reports about trials of perpetrators?  Or 

about international human rights conferences?  Or public campaigns?  Or subtler 

changes in cultural attitudes?  Many types of reporting can influence public awareness 

of human rights.  In this study, we shall introduce the concept of the ‘human rights 

event’ (HRE).  Under ‘event’, we certainly include discrete, self-contained incidents 

of abuse, such as specific acts of murder, torture, detention, and the like.  In view of 

this study’s focus on a limited time frame and on gross and systemic abuses, those 

HREs will be of prime importance.  It is important to bear in mind, however, that 

HREs could also include events such as conferences, public demonstrations, trials, or 

other, subtler phenomena.  For example, even a journalist’s impressionistic sense that 

cultural attitudes towards, for example, women or gays are ‘slowly changing’ could 

count, for our purposes, as a newsworthy HRE.  One HRE, such as a genocide, might 

well be deemed more important than another, such as a conference on human rights 

organised more for show than for substance.  The concept of an HRE is therefore 

intended only as a marker of some relevant set of circumstances, and not as a measure 

of their significance.   

The ‘Human Rights Overview’.  Random, isolated reports on a handful of HREs 

would not, in themselves, add up to a broader view of the overall state of human 

rights in the world, or in any particular state or region.  Indeed, a premise of the 

present study is that mass media sources, even when they do report competently on 

specific HREs, do not necessarily create accurate overviews.  We shall also introduce 

the concept of the ‘human rights overview’ (HRO), which signifies a broader, 



Heinze & Freedman, Public Awareness of Human Rights, September 1, 2008, 02:59, p. 14 

cumulative understanding of the human rights situation of any particular state or area, 

or indeed of the whole world.  To recall an example noted in the introduction: a 

thorough set of reports on HREs in the Palestinian Occupied Territories, but without 

any comparable quantity or depth of reporting on HREs in Libya or Syria, might 

provide a reliable HRO for Palestine, but a poor regional HRO, within which the 

former would have to be understood.   

Time Frame.  The worldwide HRO that a reader can draw from a newspaper will 

be greater than the sheer sum-total of specifically reported HREs.  Only over time 

does it become apparent whether stories are being neglected, or being reported in 

ways that reveal a pattern, possibly a bias.  For example, a series of reports about Iraq 

ultimately generates a newspaper’s ‘Iraq HRO’—a broader perspective on Iraq, which 

may, throughout a limited period, reveal, or conceal, important elements about the 

overall human rights situation there.  In reality, of course, no one human being, even 

the most dedicated human rights jurist, activist or scholar, could ever grasp all facts 

about all the human rights of all individuals on the planet, nor indeed can all such 

facts be reported.  The overall world HRO that emerges from a given newspaper will 

always be incomplete.   

Our aim was to keep the time frame broad enough for us to identify emerging 

patterns in the way each paper was reporting human rights, but brief enough for that 

large amount of data to remain within manageable limits.  Accordingly, this study is 

limited to the three-month period from October to December 2006.  Some factors 

contain research spanning the entire three-month period.  Others contain research 

ranging from three to six week periods within those three months.  The decision to 

include only articles from those shorter periods was made when the sheer volume of 



Heinze & Freedman, Public Awareness of Human Rights, September 1, 2008, 02:59, p. 15 

articles allowed clear patterns to emerge within briefer time frames.  Further 

documentation on those topics would have proved repetitive.   

To be sure, the ways the newspapers reported HREs from October through 

December 2006 may not reflect the ways it reports human rights at other times.  

Editors change, reporters change, attitudes and public concerns change.  An important 

question arises, then, about how much our study can draw out of a three-month 

period.  Our aim has been to use that time frame only as an example of the modes of 

distortion that any media source might generate at one time or another, and not to 

draw any definitive conclusions about the newspapers or the media generally. 

 

1.4.  ‘Criterion’ and ‘Distortion’: The Amnesty International Reports 

The concept of a ‘distortion’ is inherently problematical.  It presupposes some reality 

which can be demonstrated to be truthful, and can thereby serve to show what, in any 

given report, is being distorted.  We cannot identify distortions in human rights 

coverage unless we assume some background source of correct information.  While 

no source lies beyond reproach, some sources have established generally solid 

reputations for fairness and accuracy.  For civil and political rights, one such source 

might be the published reports of the UN Human Rights Committee (UN-HRC).19  

UN-HRC has long stood out among the more thorough and impartial international 

human rights bodies.  One option, then, would be to compare human rights items in 

our four newspapers to published UN-HRC reports.   

There would be problems, however, with adopting UN-HRC as our background 

source.  UN-HRC’s mandate is limited to the application of ICCPR.20  Not all states 

                                                 
19 See ICCPR arts. 40 – 42 (according supervisory responsibility for the Convention to UN-HRC).   

20 ICCPR arts. 40 – 42. 



Heinze & Freedman, Public Awareness of Human Rights, September 1, 2008, 02:59, p. 16 

in the world are Parties to it.21  Nor have all consented to face the same degrees of 

scrutiny.  UN-HRC by definition subjects States Parties to the First Optional 

Protocol22 to greater scrutiny, even though those Parties often have better overall 

domestic records.23  A further problem is that UN-HRC generally issues reports on 

individual states only every few years.24  For some states, it would be difficult to find 

an adequate statement of the HRC relevant to a relatively specific time period such as 

the brief one we have adopted, i.e., October – December 2006. 

 In view of such difficulties, the benchmark we have adopted for the present 

study is Amnesty International’s Annual Report for 2006 (AIAR-2006).25  AI annual 

reports (AIARs) highlight issues of global concern in an ongoing, regularly updated 

format.  The reports cover a wide range of states, aiming at an overall proportion 

between the frankness of its condemnations and the gravity of the abuses that have 

occurred.  Even generally compliant states, like Sweden26 or the Netherlands27, have 

not been immune from criticism—AIARs know no concept of the perfect state, the 

state lying beyond legitimate scrutiny—though not, of course, to the extent of larger, 

more complex entities, such as China, the United States or Russia.  AIARs also note 

                                                 
21 See UN-HCHR, supra note 5. 

22 Id. 

23 The earliest adherents to the Optional Protocol were generally prosperous, democratic states, see id., as more 

oppressive states, notably during the gestational Cold War period, resisted intrusive international scrutiny.   

24 See UN-HRC , ‘General Comment 30: Reporting Obligations of States Parties under Article 40 of the 

Covenant’, U.N. Doc. CCPR/C/21/Rev.2/Add.12 (2002), reprinted in Compilation of General Comments and 

General Recommendations Adopted by Human Rights Treaty Bodies, U.N. Doc. HRI/GEN/1/Rev.6 at 193 (2003).  

See also ‘Human Rights Committee Comments on Country Reports’, available at  http://www1.umn.edu/ 

humanrts/hrcommittee/hrc-country.html (visited 01/09/2008).    

25 Amnesty International (AI), Annual Report 2006 (2007) [hereafter AIAR-2006] 

26 Id. at 248-9. 

27 Id. at 196-7. 



Heinze & Freedman, Public Awareness of Human Rights, September 1, 2008, 02:59, p. 17 

improvements in certain states.  Within the report of any given year, attention will 

inevitably fall more on some perpetrators than others, which is why AIAR-2006 must 

ultimately be judged in the contexts of previous and subsequent AIARs.  In our view, 

however, AIAR-2006 is sufficiently representative to stand on its own for the purpose 

of assessing our four newspapers during the selected three-month period.28   

To be sure, even the most conscientious AI reports will be influenced by their 

authors’ political perspectives, which will not be universally shared.  Over the years, 

AI has not avoided criticism for bias.29  Eric Heinze has argued that non-

governmental organisations (NGOs) must be free to choose their own mandates, and 

to make their own choices about the issues, victims or territories with which they will 

be concerned.  Once an NGO has made those choices, however, if it is to maintain 

legitimacy as a credible human rights actor, its duty to the human rights community is 

to display overall even-handedness in condemning perpetrators relevant to that 

mandate: on the whole, and over time, the level of condemnation directed by that 

NGO at perpetrators of human rights violations should be roughly proportionate to 

actual levels of abuse.  Heinze argues that AIARs generally satisfy that criterion.30 

‘Proportionality’ and ‘balance’ in condemnation can have no precise, 

quantitative meaning.  Some levels of disproportion will be inevitable.  The US, for 

example, has received a high degree of attention for Guantanamo Bay, even if the 

actual numbers of victims is dwarfed by mass slaughters in, for example, the 

                                                 
28 A converse problem can also be noted.  In view of the immensity of HREs in any given year and the limited 

space available for an AI annual survey, it is inevitable that the news media will report HREs not mentioned by AI 

in any given year.  It is our view, however, that Amnesty reports generally succeed in identifying the principle 

patterns of abuse relevant to their mandate.   

29 See, e.g., ‘Many Rights, Some Wrong’, supra note 13.   

30 See generally Heinze, supra note 13.   



Heinze & Freedman, Public Awareness of Human Rights, September 1, 2008, 02:59, p. 18 

Democratic Republic of Congo or Darfur during the same period.  Even taking such 

inevitabilities into account, Heinze argues that the AI annual reports, over time, 

demonstrate an overall acceptable level of proportionality in selecting and 

condemning perpetrators.  For purposes of the present study, our view has been that, if 

one had to select the single best HRO for the year 2006 through available published 

sources—although many are very good—AIAR-2006 would provide a more accurate 

single, unified source for civil and political rights than any other.  The value of AIAR-

2006 lies above all in the general worldwide overview of human rights situations that 

it provides.   

That last point also sheds light on what might be called the ‘democratic 

dilemma’.  It is unfortunate that the most abusive states have often been the most 

closed, generating the paradox that the most democratic states, allowing easiest access 

to journalists, will receive more attention, even for abuses which, on the whole, pale 

in comparison to those occurring within more closed societies, such as Burma, Libya 

or North Korea.  AIARs suggest, however, that ease of access must not be exaggerated 

as an excuse for failing to report on the most abusive states.  In a globalised, 

computerised age, indirect and expert testimony is available, and leading NGOs have 

been able to compile extensive records despite government attempts to halt the flow 

of information. 

 

1.5.  Hypotheses: Constant and Contingent 

Our choice of AIAR-2006 as benchmark explains our selected time frame.  Research 

for this study was begun in 2007.  At that time, AIAR-2006 was the most recently 

available annual report.  The period from October to December 2006 therefore 

provided the most recent three-month block.  No additional considerations influenced 



Heinze & Freedman, Public Awareness of Human Rights, September 1, 2008, 02:59, p. 19 

that choice, as any choice of time frame would inevitably mean that certain HREs 

would receive more attention than others.   

The kinds of conclusions that can be drawn from the present study are, then, of 

different types.  Conclusions can be drawn about which newspapers provided the best 

coverage, in either quantitative or qualitative terms; but such conclusions remain 

contingent, in view of our very limited time frame.  Our primary aim, however, has 

not been to dish out prizes or penalties to particular news agencies, but rather to 

identify the deeper, more constant factors that must be taken into account when any 

media organisation is scrutinised for its human rights reporting.  Above all, we have 

asked what kinds of military, diplomatic, economic or other political factors may tend 

to deflect attention from gross and systemic human rights violations. 

 

2. Global Human Rights in 2006 

AIAR-2006 highlighted a number of grave HREs that received little or no mention in 

our four newspapers.  In this article, we shall not be making any recommendations on 

whether, or to what extent, such an imbalance should be redressed.  Such 

recommendations would require insights into the theory and practice of journalism 

that lie well beyond our own expertise as human rights scholars.  Our reasons for 

examining such imbalances is not necessarily to condemn them, but merely to identify 

them as distortions which may influence readers’ views about what were and were not 

major HREs during that period.   

AIAR-2006 reported extensively on the two conflict zones of Afghanistan and 

Iraq.  In Section 3 we shall see the emphasis placed in particular by US newspapers on 

American military casualties.  AIAR-2006, by contrast, focussed attention upon harm 

to civilians, and upon violations committed by all parties to the conflicts, with 



Heinze & Freedman, Public Awareness of Human Rights, September 1, 2008, 02:59, p. 20 

separate sections detailing the gravest violations by each of the main parties.  The 

report on Iraq, for example, noted the discovery of seventeen beheaded Shiite 

workers31, the suspension of an entire police force pending investigation into the 

abduction of 26 Sunni workers32; and the deaths of eleven people when armed forces 

stormed a television station.33  On Afghanistan, AIAR-2006 reported, for example, the 

displacement of at least 15,000 Afghanis34, along with the allied bombing of the 

village of Zangawat, which killed at least 70 civilians35.   

 AIAR-2006 coverage of sub-Saharan Africa included widespread cross-border 

and internal hostilities, attacks on freedom of expression, the repression of human 

rights advocates, journalists and political figures.  For example, situations in Darfur36 

or the Democratic Republic of Congo37 were reported to have claimed massive deaths, 

injuries and displacements.  Congo was reported to have widespread torture, extra-

judicial killings, and other human rights abuses such as the use of child soldiers and 

attacks on human rights defenders.38  In Cameroon, the government was stated as 

having made at least 400 people homeless in the capital city of Yaounde by 

destroying their homes.39  Burundi was noted as having witnessed widespread, state-

sanctioned extra-judicial executions, arbitrary detentions, torture and ill-treatment, 

along with the detention of prisoners of conscience, and impunity for human rights 

                                                 
31 AIAR-2006, supra note 25, at 143. 

32 Id. 

33 Id. at 144. 

34 Id. at 47.  

35 Id.  

36 Id. at 242.  

37 Id. at 100 

38 Id. at 101-102.  

39 Id. at 78.   



Heinze & Freedman, Public Awareness of Human Rights, September 1, 2008, 02:59, p. 21 

violations attributable to government agents.40  Ongoing violence was noted in Ivory 

Coast, where UN peacekeepers were targeted during the resumption of hostilities.41  

AIAR-2006 devoted a level of attention to sub-Saharan Africa comparable to the level 

allotted for the Middle East.  For example similar emphasis, quantitative and 

qualitative, was placed on Sudan and Iraq. To be sure, our four newspapers did not 

entirely neglect sub-Saharan Africa.  However, such situations, for reasons we shall 

examine, did not receive the frequency or intensity devoted to such situations as the 

engagements in Afghanistan or Iraq.   

In addition to Iraq, the four newspapers focussed on Israel and Palestine, with 

only occasional reporting on grave situations elsewhere in the Middle East.  By 

contrast, AIAR-2006 noted, for example, the death of a prisoner and injuries to scores 

of others in violent prison riots in Libya.  Idrees Boufayed, a long standing critic of 

the Libyan government, was arrested and taken into incommunicado detention.42  At 

the same time, thousands of suspected supporters of terrorist groups were held without 

trial in Egypt.43  Iran increased executions, including for child offenders, and further 

curbed freedoms of expression and assembly.  Sentences of flogging, amputation and 

eye gouging continued to be passed.44  Amnesty also reported growing concerns about 

Saudi Arabia, especially with regard to women’s rights, freedom of expression, 

detention of political prisoners and the use of torture.   

The dearth of reporting on a tightly controlled state like Libya can, in part, be 

attributed to restrictions placed on journalists reporting from within the state 

                                                 
40 Id. at 74-76.  

41 Id. at 93-94.  

42 Id. at 173.  

43 Id. at 106.  

44 Id. at 139-141.  



Heinze & Freedman, Public Awareness of Human Rights, September 1, 2008, 02:59, p. 22 

concerned.  However, that explanation falls short of a justification.  AIAR-2006, along 

with its annual predecessors, have shown, over many years, that reliably attested 

evidence of gross and systemic human rights violations can be compiled even for 

states imposing press restrictions, which, indeed, many despotic states have 

traditionally imposed.  In our view, if such evidence is available to AI, it is surely 

available to relatively well-established news agencies such as our four newspapers.  

Arguably, then, the lack of reporting on such states and situations arises more from 

newspapers’ market pressures, or sheer lack of insights into global human rights, then 

from any inability to report.  Ironically, situations within states that allow relatively 

free journalism, such as Guantanamo Bay or Israel, receive far more coverage than 

situations in states whose human rights record is, presumably, aggravated by the 

violation of rights of free expression that, in a more democratic state, would shine a 

more relentless spotlight on other human rights abuses. 

Before the Beijing Olympics of 2008, mass media reports on China specifically 

focussing on human rights tended to be more sporadic than continuous, as examined 

in Section 4.  By contrast, AIAR-2006 noted an increase in the numbers of journalists 

and lawyers harassed and detained by authorities, along with the perennial repression 

in Tibet.  Thousands of people were sentenced to death or executed during 2006, with 

questionable due process.  The majority of transplanted organs in China were reported 

to have originated from executed prisoners. The government also increased censorship 

of journalists and the internet.45  The financial newspapers painted a different picture, 

promoting the impression of a country vastly improving its human rights record.  

Unlike its approach to a number of other countries, AIAR-2006 did not view any 

improvements in China to be worthy of mention.  

                                                 
45 Id. at 85-87.  



Heinze & Freedman, Public Awareness of Human Rights, September 1, 2008, 02:59, p. 23 

Other Pacific Asian states, too, received certain but not sustained attention in the 

newspapers.  AIAR-2006 reported an increase in disappearances in North Korea, 

particularly of families of those people who had sought political asylum abroad, along 

with the generally severe levels of repression.46  By contrast, the newspapers focussed 

almost entirely on the issue of nuclear testing, with little serious examination of gross 

abuses in their own right.  AIAR-2006 noted further deterioration of human rights in 

Burma, due to widespread and systemic violations of international and humanitarian 

law, collective punishments, use of landmines, forced labour, and political 

imprisonments.47  The dissident Win Ko was sentenced to three years imprisonment 

for collecting signatures for a petition against the detention of political prisoners.  

Activist Thet Win Aung died in prison after being imprisoned since 1998.48  The 

newspaper coverage, by contrast, was sparse, and limited to second-hand reporting, 

such as UN or NGO visits, noting those organisations’ concerns. Again, limited 

journalist access to Burma provides a partial, but not complete explanation for the 

relative lack of reporting. 

October saw Russia in the headlines for two salient events.  First, Anna 

Politkovskaya, a journalist who had reported on Russian human rights abuses, was 

murdered, on alleged orders of the Kremlin.49  In addition, Russia and Georgia 

                                                 
46 Id. at 159-160.  

47 Id. At 191 

48 Id. at 191-193.  

49 See, e.g., Guy Chazan, ‘No Suspects in Russian Journalist’s Slaying: Latest Death Shows Risks Facing 

Reporters Who Take On the Powerful’, Wall Street Journal, 9/10/2006, p.6, Guy Chazan, ’Russians Mourn Slain 

Journalist: Putin Ends Silence: ‘Cruel’ Killing of Top Critic Marks Demise of Dissent In Media and Politics’, Wall 

Street Journal, 11/10/2006, p.7, Steven Lee Myers, ‘In a Risky Place to Gather News, a Very Familiar Story’, New 

York Times, 11/10/2006, p.4, C.J. , Chivers, ‘Slain Reporter’s Last Story Bares Chechen Torture’, New York 

Times, 13/10/2006, p. 3, David Hearst, ‘Anna Politkovskaya’, Guardian, 9/10/2006, p. 36, Tom Parfitt, ‘Putin 



Heinze & Freedman, Public Awareness of Human Rights, September 1, 2008, 02:59, p. 24 

became embroiled in mutual accusations of espionage.  Georgia arrested four Russian 

military intelligence officers on charges of spying, and Russia retaliated, inter alia, by 

imposing economic sanctions, detaining and deporting Georgians, and blocking 

transport routes.50  Whilst these events were of undeniable importance for human 

rights, the floods of reporting largely overshadowed other gross abuses of human 

rights.  AIAR-2006 went beyond such high-profile events, reporting, for example, the 

use of torture ‘across the country’ committed, or overlooked, by police.51  Neither that 

finding, nor indeed a November 2006 report by the UN Committee on Torture52 

received any serious attention in the four newspapers.  Similarly, although 

Politkovskaya’s earlier reporting on Chechnya had been mentioned, ongoing abuses 

throughout the North Caucasus attracted little interest, despite Amnesty’s finding that 

‘[e]xtrajudicial executions, enforced disappearances and abductions [and] arbitrary 

detention and torture’, as well as widespread internal displacements, had been 

                                                                                                                                            
silent as fiercest critic murdered’, Guardian, 9/10/2006, p. 18, Thomas de Waal, ‘The Chechen silence’, Guardian, 

12/10/2006, p. 32, Neil Buckley, ‘Moscow journalist’s killing fuels free speech concerns’, Financial Times, 

9/10/2006, p. 6. 

50 Marc Champion, ‘Georgia Frees Russian Officers, But Moscow Moves to Retaliate’, Wall Street Journal, 

3/10/2006, Steven Lee Myers ‘Russia Severs Transport Links With Georgia’, New York Times,, 3/10/2006, p.9, 

Steven Lee Myers, ‘Russians Deport Georgians and Increases Pressures on Businesses and Students’, New York 

Times, 7/10/2006, p.8, Tom Parfitt, ‘Kremlin targets Georgians aFTer spy row’, Guardian, 05/10/2006, p. 24, 

Michael Mainville, ‘Furious Moscow orders ‘shoot to kill’ as Georgia crisis escalates’,  Guardian, 2/10/2006, p. 

17, Simon Tisdall, ‘Cold war battle still simmers in Tbilisi’, Guardian, 3/10/2006, p. 19, Neil Buckley, ‘Russia 

keeps sanctions against Georgia’, Financial Times, 3/10/2006, p. 6, Neil Buckley, ‘Russia steps up ‘ethnic 

cleansing’ of Georgians’, Financial Times, 7/10/2006, p. 7, Guy Dinmore, ‘Georgia feels at the mercy of bog 

powers’ manoeuvres’, Financial Times, 21/10/2006, p. 9. 

51 AIAR-2006, supra note 25, at p. 218. 

52 Committee Against Torture, ‘Conclusions and recommendations of the Committee against Torture, Russian 

Federation’, U.N. Doc. CAT/C/RUS/CO/4 (2007).  See also AI, supra note 25, at p. 218 (noting the report’s 

publication).   



Heinze & Freedman, Public Awareness of Human Rights, September 1, 2008, 02:59, p. 25 

common.53  Racist and xenophobic incidents, too, ‘including murders’, remained a 

permanent feature of the Russian landscape.54  In Georgia, too, AIAR-2006, found that 

‘[p]olice officers continued to enjoy impunity in dozens of cases in which torture, ill-

treatment and excessive use of force have been alleged.55 

The treatment of the Roma in Europe, also an issue only marginally covered in 

the four newspapers, was criticised, e.g., in the AIAR-2006 report on Slovenia.  

Approximately thirty Roma from one family were forcibly evicted from their home in 

the midst of inter-ethnic violence.56  Police used excessive force in quelling fighting 

involving four hundred Roma in the Bulgarian area of Pazardzhik.  Bulgaria was also 

criticised for systematic police violence against other minority groups57.  In Romania, 

discrimination, and violent clashes with, the Roma, and repression of other minorities, 

also continued.58  In our view, AIAR-2006 conveyed a more accurate sense of the 

systemic nature of official and popular anti-Roma sentiment.  Although the 

newspapers did report somewhat on this issue, the limited context created an 

impression of isolated incidents, as opposed to the entrenched, state-sanctioned 

discrimination suggested by Amnesty. 

 AIAR-2006 raised a number of concerns regarding human rights situations in 

Central and South American states, which also received only limited attention in our 

four broadsheets.  Violent clashes led to the killing of nine Bolivian mine workers.59  

In Mexico, civilians were killed in civil unrest after police attacked barricades, and 

                                                 
53 AIAR-2006, supra note 25, at p. 217. 

54 Id. at p. 219. 

55 Id. at p. 121. 

56 Id. at 233. 

57 Id. at 73. 

58 Id. at 215. 

59 Id. at 66. 



Heinze & Freedman, Public Awareness of Human Rights, September 1, 2008, 02:59, p. 26 

over 140 civilians were arrested following clashes with police.60  The UN Special 

Rapporteur on Torture criticised prisons and police stations in Paraguay for their 

abusive conditions.61  Unrest also continued in Ecuador, where prison conditions were 

sub-standard and torture was common.62  The papers’ occasional mention of incidents 

from this region were equally limited in their focus.  For example, the coverage of the 

clashes at the Bolivian mines was reported more in terms of business impact, then in 

terms of engrained political failure.63  

 

3. Armed Conflict Involving Domestic Troops: The 

Examples of Afghanistan, Iraq and Darfur 

One source of distortion arises from armed conflicts in which the newspapers’ home 

states are involved.  For obvious reasons of reader interest, HREs within such contexts 

receive greater attention, even when they claim far fewer victims than situations 

elsewhere in the world.  The conspicuous examples in late 2006 were the military 

engagements in Afghanistan and Iraq.  HREs arising from both conflict zones 

received far greater attention than HREs, even claiming greater numbers of victims, in 

areas, such as China, Congo or Darfur, which were not conflict zones involving US or 

UK troops. 

 

3.1.  Afghanistan 

                                                 
60 Id. at 182. 

61 Id. at 207. 

62 Id. at 106. 

63 Eg: Associated Press, Wall Street Journal, Oct 10 2006, p.8. 



Heinze & Freedman, Public Awareness of Human Rights, September 1, 2008, 02:59, p. 27 

WSJ generally covered deaths or injuries of allied troops in Afghanistan through 

snippets.64  That systematic recording of the deaths of national troops compares to a 

lack of record of civilians, or of other non-US allied troops, within the same conflict.   

By contrast, AIAR-2006, as noted, reported thousands of Afghani civilian harmed or 

displaced.  WSJ’s only mention of the death of a NATO peacekeeper was when it 

occurred in the same incident that killed American troops.65   

NYT included some longer articles along with snippets.66  Its overall approach67, 

however, also greatly emphasised deaths to US troops over deaths either to other 

NATO personnel (whose nationality was often not mentioned68) or to civilians.  One 

lengthier article reported on the kidnapping and murder of foreign journalists and 

photographers, and was accompanied by one photograph and four related stories.69  

An opinion piece by Bob Herbert reported on the impact of war upon troops sent to 

Afghanistan70.  Rarely did ordinary civilian casualties, even in great numbers, receive 

such care.  Where they did, it was often to suggest the ongoing need for the presence 

of foreign troops.71   

                                                 
64 See, e.g., for October 2006, WSJ Oct 4, 2006, p. 1; WSJ Oct 5, 2006, p. 1; WSJ Oct 10, 2006, p. 1; WSJ Oct 14, 

2006, p. 1; WSJ Oct 19, 2006. 

65 WSJ, Oct 4 2006, p.1 

66 See, e.g., Abdul Waheed Wafa, NYT, 19/10/2006, p.8 (recording action by NATO troops in which eleven 

civilians were killed).  See also, e.g., Carlotta Gall, NYT, 14/10/2006, p. 7; Abdul Waheed Wafa, NYT, 17/10/2006, 

p.6; Abdul Waheed Wafa, NYT, 20/10/2006, p. 6. 

67 See, e.g., Thomas J Lueck, ‘A Most Violent Month and Many Final Farewells’, NYT, 30/10/2006, p.. 18. 

68 See, e.g., Abdul Waheed Wafa, ‘NATO Forces Fight Taliban in 5 Provinces of Afghanistan’, NYT, 2/11/2006, 

p.14. 

69 Carlotta Gall NYT 16/10/2006, p. 6. 

70 ‘Sacrifice of the Few’, NYT, 12/10/2006, p. 29. 

71 See, e.g., Abdul Waheed Wafa, ‘Blast in South Afghan Suburb Kills 14 and Wounds 3’, NYT, 28/10/2006, p. 8. 



Heinze & Freedman, Public Awareness of Human Rights, September 1, 2008, 02:59, p. 28 

We observe, then, examples of discrepancies between media reporting and the 

approach that would be expected within trained international human rights circles.  A 

domestically-identified news source is likely to consider itself bound to focus upon 

nationals affected by international conflicts, particularly, as in the case of the US 

media, where national deployments are massive.  Professional human rights reporting 

such as AIAR-2006 faces no such pressure.  WSJ and NYT assumed the role of near-

daily chronicles with a primary focus on US troops, whereas AIAR-2006 spread its 

attention more evenly over troops and civilians.  Whilst such a comparison is hardly 

surprising, the focus of WSJ readers on US casualties will inevitably outweigh their 

awareness of other HREs in these and other regions.   

Due perhaps to a slighter presence of British troops, Guardian and FT reported 

more extensively on non-British military and civilian casualties.  FT reports were 

generally limited to snippets,72 but did mention civilian casualties.73  In Guardian, 

through snippets as well as longer articles, deaths of soldiers and civilians were given 

greater parity, with qualitative reporting focussed more noticeably on the latter.  An 

article reporting the death of a Royal Marine went on to indicate civilian, including 

child, casualties in the second paragraph.74  Other articles focussed solely on the 

impact upon civilians.75  Guardian came closest to striking the balance reflected in 

AIAR-2006.   

 

 

                                                 
72 See, e.g., Demetri Sevastopulao, FT, 19 Oct., p. 10.  See also, e.g., FT, 20/10/2006, p. 11. 

73 See, e.g., FT 19/10/2006, p. 8. 

74 Richard Norton-Taylor,‘Soldier killed in suicide bombing of Afghanistan patrol’, Guardian, 20 Oct. 2008, p. 17. 

75 See, e.g., Declan Walsh, ‘Troops under investigation for Kandahar shooting spree: Fury in Afghan city after 

targeted British convoy kills civilians’, Guardian, 9/12/2006, p. 1. 



Heinze & Freedman, Public Awareness of Human Rights, September 1, 2008, 02:59, p. 29 

 

3.2.  Iraq 

Afghanistan received far greater attention than grave HREs elsewhere in the world, 

but, unsurprisingly, less than the conflict in Iraq, which was largely reported in the 

context of three general concerns: (a) US or UK troops and their families; (b) the 

question of an ongoing allied presence; and (c) the conduct of allied troops.  These 

factors illustrate important differences between specialist and mass-media concerns.  

The relatively greater controversy about the Iraq invasion76, which lacked express UN 

Security Council authorisation77, might well account for those differences, as the 

focus on Iraq was extensive throughout the world media.  Worldwide anti-war 

protests, had created a virtual compulsion for the media to spotlight the invasion and 

its consequences.   

Reporting on individual Iraq-deployed soldiers appeared in NYT’s daily 

information boxes, which highlighted dead US soldiers.  The boxes appeared in the 

paper’s dedicated daily reports on the conflict.  Reports on those pages included 

‘humanised’ articles, which painted portraits of the lives, characters, family or friends 

of the fallen troops.  Special mention was made when Iraqi insurgents had used 

terrorist tactics to kill Americans, and deeply humanised stories were often reported in 

such context.78   

                                                 
76 See, e.g., ‘“Million” march against Iraq war’, report of 16 Feb 2003, BBC News, http://news.bbc.co.uk/1/ 

hi/uk/2765041.stm (visited 01/09/2008). 

77 See, e.g., Rachel R. Taylor, ‘The United Nations, International Law, and the War in Iraq,’ Special Report for 

World Press Online, available at http://www.worldpress.org/specials/iraq/ (visited 01/09/2008) (noting the absence 

of a resolution expressly authorising the invasion, subsequent to UN Sec. Council Resolution 1441).  

78 See, e.g., C.J. Chivers, ‘Tending a Fallen Marine, With Skill, Prayer and Fury’, NYT, 2/11/2006, pp. 1 and 12. 



Heinze & Freedman, Public Awareness of Human Rights, September 1, 2008, 02:59, p. 30 

That focus on US casualties overshadowed coverage of Iraqi victims, which 

lacked such extensive or humanised attention.  Reports on civilians focussed more on 

harms committed by Iraqi insurgents than by allied troops, as, for example, in the case 

of staff working at a television station.79  Abuses by US troops were reported mostly 

in egregious cases.  For example, NYT reported on a US soldier who was imprisoned 

for raping and murdering a 14-year old Iraqi girl and savagely killing her family.80  It 

seemed that US abuses had to reach that excessive level in order to claim any 

focussed attention.  Similarly, NYT recorded the verdict of a British coroner who ruled 

that American troops had illegally fired at journalists in Iraq, killing an ITN reporter.81  

It might be argued that the focus on US losses served to spur public scrutiny, 

focussing readers’ attention on the price paid at home.82  Nevertheless, readers relying 

predominantly on NYT could not easily have gained an equal appreciation of Iraqi 

civilian costs.   

Guardian in no way approached the NYT in terms of sheer volume of reporting.  

Its focus was on grave violations, reporting more evenly on military and civilian 

casualties.  During the first three weeks of October 2006, there was little coverage of 

harms to soldiers.  The only discussion regarding troops, lacking any specific 

reference to numbers, arose in a anti-war op-ed by the well-known political activist 

                                                 
79 Kirk Semple, ‘Gunmen kill 11 Employees of a Satellite Television Station in Baghdad’, NYT 13/10/12006  Cf. 

AIAR-2006, p. 144. 

80 Carolyn Marshall, ‘Corpsman Who Failed to Halt Killing of Iraqi Receives Prison Sentence’,  NYT 07/10/2006, 

p. 11 

81 WSJ 14/10/2006, p. 1.  See also, e.g., WSJ 07/10/2006, p. 1 (noting that a sailor had told a court martial that 

marines had killed an Iraqi civilian) 

82 By early 2007, there was evidence of declining support among Americans for the invasion.  See, e.g., Ben 

Arnoldy, ‘US public's support of Iraq war sliding faster now’, report of 20 Mar 2007, Christian Science Monitor, 

available at http://www.csmonitor.com/2007/0320/p01s01-ussc.html (visited 01/09/2008). 



Heinze & Freedman, Public Awareness of Human Rights, September 1, 2008, 02:59, p. 31 

George Monbiot.83  Abuses perpetrated by national or regional troops was reported 

more extensively and evenly in Guardian than in the three other newspapers.  One 

snippet recorded the deaths of thirty people killed by allied troops in the city of 

Diwanyia as well as the indefinite curfew imposed there.84  A longer article, 

accompanied by a background box and four human stories, reported that a number of 

allied soldiers had faced courts martial and trials for murder, rape and other war 

crimes.85  A front page article the next day accompanied by one photograph and one 

human story86 suggested that courts martial failed to deal with the troops who had 

raped and murdered the aforementioned Iraqi girl and murdered her family.87  The 

graphic descriptions and prominence of the reporting indicates the importance of these 

HREs in terms of the HRO given to the newspaper’s readers, underscoring the affects 

on the Iraqi people in terms of their perceptions of allied troops.   

Again, as a primarily financial journal, WSJ often reports items unrelated to 

business through snippets.  The considerable quantity of snippets recording sectarian 

violence in Iraq, deaths and injuries to civilians, kidnappings and other HREs, but was 

also, like NYT, more likely to identify the insurgents, rather than allied troops, as 

perpetrators.88  These items suggested lawlessness and lack of stability throughout 

                                                 
83 George Monbiot, ‘The court’s are starting to accept that the war against Iraq is a crime’, Guardian,17 Oct. 2006, 

p. 31. 

84 Guardian 09/10/2006 p. 23 

85 Suzanne Goldenberg ‘US troops face trial over abuse and murder claims’ Guardian 19/10/2006, p. 19 

86Ghaith Abdul-Ahad ‘”We have been silent about many crimes but we will not stand rape”’ Guardian 

20/10/2006, pp. 1 and 2 

87 Guardian coverage was more detailed than the NYT on this event.  See text accompanying note 80 supra. 

88 See, e.g., WSJ 04/10/2006, p. 1; WSJ 05/10/2006, p. 1; WSJ 10/10/2006, p. 1; WSJ 091/10/2006, p. 1; WSJ 

14/10/2006, p. 1. 



Heinze & Freedman, Public Awareness of Human Rights, September 1, 2008, 02:59, p. 32 

Iraqi society, suggesting, in turn, a need for continued US military presence.89  WSJ 

did include coverage of a major report published in The Lancet,90 stating that 600,000 

Iraqis had died violently since the invasion of the country.91  This snippet was 

supported on the same day by a longer article92 about the report.  Neither report, 

however, included significantly descriptive elaboration.   

 Guardian was conspicuously critical of the war in Iraq.  The reporting of civilian 

deaths and sectarian violence laid a degree of blame on the invasion for the 

occurrence of these events rather than, as often seemed to be the case with NYT and 

WSJ, using them to support a continued allied presence.  Articles detailing 

beheadings93, death squads94 and the death toll since the invasion95 were all 

accompanied by photographs or humanised reporting.  The weariness with the 

invasion was reflected in one column suggesting that grave violations perpetrated by 

insurgents would worsen as long as the invasion continued.96  That theme was 

pursued in a number of articles, accompanied by four photographs, two background 

boxes and numerous human interest stories, which detailed violations caused by all 

sides, including allied forces.  These articles suggested that violence and instability 

                                                 
89 WSJ 09/10/06, p. 18 

90 Gilbert  Burnham et al., ‘Mortality after the 2003 invasion of Iraq: A cross-sectional cluster sample survey’, 

report of 11 Oct. 2006, The Lancet, available at http://www.thelancet.com/webfiles/images/journals/lancet 

/s0140673606694919.pdf (visited 01/09/2008). 

91 WSJ 11/10/2006, p. 1;  

92 Neil King Jr. WSJ 11/10/2006, p. 4: See also ; See also Sabrina Tavernise and Donald McNeil Jr, NYT 

11/10/2006, p. 16. 

93 Peter Beaumont, ‘Aura of fear and death stalks Iraq’,  Guardian 12/10/2006, p.18. 

94 Peter Beaumont, ‘Sunnis change names to avoid Shia death squads’,  Guardian 10/10/2006, p. 21. 

95 Sarah Boseley, ‘One in 40 Iraqis ‘killed since invasion’’, Guardian 12/10/2006, pp. 1 – 2. 

96 Simon Tisdall ‘In Iraq, the worst is still to come’, Guardian 17/10/2006, p. 24. 



Heinze & Freedman, Public Awareness of Human Rights, September 1, 2008, 02:59, p. 33 

would cease only after the Iraqi government had assumed full control.97  Guardian’s 

coverage was often supplemented by depictions of graphic violence or abuse suffered 

by civilians as well as soldiers.98  

 In view of those differences between the two American newspapers and 

Guardian, the FT occupied a middle ground.  FT’s coverage of the Lancet article99 

was accompanied by a photograph and a background box.100  Devoting one-third of a 

page to this issue represented a significant step for the business-related newspaper, as 

compared with WSJ’s restraint.  A front page article on the following day reported 

that the Army chief had called for British troops to pull out of Iraq due to their 

exacerbating the situation and causing security problems and HRE merely by their 

presence. 101  By contrast, a further article noted that the death toll for both soldiers 

and civilians had risen, and suggested that the military’s ongoing presence was 

necessary in order to stem violence.102  Despite the greater focus on Iraq than on 

HREs in the rest of the world, important abuses in Iraq were nevertheless 

overlooked.103   

                                                 
97 See Michael Howard, ‘Disarm the militias and take control – White House issues demands to embattled PM’, 

Guardian 23/10/2006, p. 4 

98 See, e.g., Richard Norton-Taylor & Tania Branigan, ‘Army chief: British troops must pull out of Iraq soon’ 

Guardian 13/10/2006, p. 1; Michael Howard, ‘Iraq cancels peace talks after scores more die’, Guardian 16/10/206, 

p. 19; Suzanne Goldenberg, ‘We’ve lost battle for Baghdad, US admits’, Guardian 20/10/2006, p. 21. 

99 See text accompanying note 90 supra. 

100 Clive Cookson & Steve Negus, ‘Iraq conflict has killed 600,000 since 2003 invasion, says Lancet’,  FT 

12/10/2006, p. 7 

101 Stephen Fidler & James Blitz, ‘Army chief says UK presence is worsening Iraq situation’, FT 13/10/2006, p. 1. 

102 Demetri Sevastopulao FT, ‘Death toll mounts for U S forces in Iraq as violence escalates’,  19/10/2006, p. 10. 

103 Abuses not reported in the newspapers included, for example, ‘increased violence against women including 

abductions, rapes and “honour killings” by male relatives’.  In addition, ‘[a]cademics, teachers and members of the 

medical profession were kidnapped for ransom’, along with the killings of religious leaders from the Mandean 



Heinze & Freedman, Public Awareness of Human Rights, September 1, 2008, 02:59, p. 34 

 

3.3.  Darfur 

By late 2006, civil war in Darfur had already claimed hundreds of thousands of dead 

and displaced104, suggesting levels of abuse comparable to Iraq.  However, only when, 

in October 2006, proposals for international military interventions involving Western 

troops emerge, do we observe a marked increase in reporting.  In October, US 

insistence on a peacekeeping force rendered more likely the prospect of UN 

intervention.105  The news that Sudan had agreed to a hybrid UN-AU force was 

reflected in increased media coverage.106 

 The newspapers’ interest in the deployment of national or regional troops to new 

conflict zones, either to actively participate in fighting within the region, or as part of 

new peacekeeping forces, focussed on two elements: (1) the necessity of a dispatch in 

terms of regional stability and conflict resolution, and (2) fears both for the safety of 

domestic troops, and in terms of the overstretching of the armed forces.  Such issues 

cannot, of course, be neglected, yet can dilute any focus on human rights violations in 

                                                                                                                                            
community and the Syriac Orthodox Church, which occurred in the first fortnight of October 2006.  AIAR-2006, 

supra note 25, at 142 – 45. 

104 AIAR-2006, supra note 25, at.242; James Randerson, ‘Darfur conflict death toll could be 255,000, say 

researchers’ Guardian, 15/09/2006, p.26; Jeffrey Gettleman, ‘Toll of Darfur Underreported, Study Declares’, NYT, 

15/09/2006, p.8. 

105 See NYT 21/10/2006, p. 17.  See also Jonathan Steele ‘Britain to look at boost in Darfur force’ Guardian 

18/10/2006, p. 22. 

106 See, e.g, Robert Worth, ‘Sudan says it will accept UN-African peace force in Darfur’, NYT 17/11/2006, p. 3; 

Lee Glendining ‘Sudan agrees to allow UN troops in Darfur’ Guardian 17/11/2006, p. 19.  See also, e.g., WSJ 

17/11/2006, p. 1. 



Heinze & Freedman, Public Awareness of Human Rights, September 1, 2008, 02:59, p. 35 

their own right.107  Reporting on the spill-over of the conflict into Chad again 

emphasised the essentially military and political nature of the conflict, often  

sidelining the human rights violations.108  

WSJ suddenly drew greater attention to human rights abuses, not as an intrinsic 

evil, but within the context of—as an interest effectively subordinated to—prospects 

of an international deployment in the region.  The same kind of internal violence that 

had long raged with little WSJ scrutiny now attracted attention.  One snippet, 

recording over 50 dead and many injured,109 was the type of event that had not been 

unusual throughout the conflict, but received greater attention with the prospect of 

international mobilisation.  (In the same way, gross violations in other African states, 

such as Congo, Zimbabwe and Liberia received little mention.) 

FT also augmented its focus during this period, with quantitative and qualitative 

reporting of somewhat higher quality.  One article reported on a number of violations, 

drawing greater attention to the overall regional crisis, and emphasising the 

desirability of UN intervention to stabilise the region.110  That approach was 

maintained by Frances Williams, in an article that reported on the UN call for an 

independent inquiry into the previous year’s armed attacks in Darfur, which left 

hundreds dead and were carried out by government-backed militia.  Her focus on 

earlier events underscored the gravity of the abuses in themselves, and not only as 

                                                 
107 See, e.g., Robert F. Worth, ‘Sudan Says It Will Accept  U.N.-African Peace Force in Darfur’, NYT, 17/11/2006, 

p. 3 (examining the conflict in detail, but without mentioning human rights). 

108 See, e.g., Frances Williams, ‘Darfur ‘a dangerous regional crisis’ – UN’, FT, 30/11/2006, p.6 (examining the 

extension of the conflict into Chad, but without mentioning human rights). 

109 See WSJ 04/11/2006, p. 1. 

110 George Parker, ‘Sudan may be open to stronger Darfur mission’, FT 02/10/2006, p. 5 



Heinze & Freedman, Public Awareness of Human Rights, September 1, 2008, 02:59, p. 36 

objects of military and diplomatic activity.111  In November, Andrew England 

reported on further developments in the creation of a peacekeeping force to the region 

in an article accompanied by a photograph.112  FT coverage stressed prospective UN 

peacekeeping within nearly every article published during the first six weeks.113  

 The non-financial papers generally devoted greater coverage to Darfur—here 

again, more than to other crisis states such as Congo or Zimbabwe.  They, too, vastly 

increased coverage once the UN intervention was in view.  NYT noted atrocities 

perpetrated against civilians in Darfur and Chad, including massive inter-ethnic 

violence, resulting in large-scale civilian deaths, injuries, rapes, and displacements, 

with more frequently ‘humanised’ writing.114  Nicholas Kristof argued that global 

neglect of Darfur had resulted in inter-ethnic violence spreading to Chad, where 

civilians, armed only with bows and arrows, had vainly attempted to defend 

themselves against the Janjaweed.115  In a subsequent piece, Kristof reported on a boy 

whose family had been massacred, also painting a disturbing picture of the effects of 

genocide spreading into Chad.116  Interspersed with such articles were pieces 

suggesting the need for international peacekeeping.117   

Guardian published noticeably fewer articles, and included fewer qualitative 

features, than NYT.  That discrepancy reflects the generally greater attention to Darfur 

                                                 
111 Frances Williams FT 10/10/2006, p. 7 

112 Andrew England ‘Khartoum curbs UN role in Darfur force’ FT 18/11/2006, p. 7 

113 For example; Andrew England, ‘UN condems militia as scores more die in Darfur’, FT, 04/11/2006, p.5  

114 See, e.g., Lydia Polgreen, ‘Sudanese Soldiers Flee War to Find a Limbo in Chad’,  NYT 18/10/2006, p. 12.  See 

also, e.g., NYT 10/11/2006, p. 14, and NYT, 14/10/2006, p. 9. 

115 Nicholas Kristof, ‘Poisoned arrows vs machine guns’, NYT 14/11/2006, p. 27. 

116 Nicholas Kristof, ‘Boy’s wish: kill them all’, NYT 21/11/2006, p. 29. 

117 See, e.g., Reuters, NYT, 11/10/2006, p. 14 (reporting Nigeria’s call for a peacekeeping force to prevent further 

atrocities). 



Heinze & Freedman, Public Awareness of Human Rights, September 1, 2008, 02:59, p. 37 

in the US118 as opposed to Europe.119  Much of Guardian’s reporting was provided by 

staff journalist Jonathan Steele.  In one piece, Steele noted apparent Sudanese 

government complicity in violations.120 He described attacks on a number of villages, 

including the impact upon civilians.  The severity of these abuses was also highlighted 

in a report that aid workers had abandoned one of the largest refugee camps in Darfur, 

due to clashes claiming at least forty lives.121   

In general, the four newspapers’ coverage of Darfur broadly matches AIAR-2006, 

in terms of the kinds of violations reported, especially in relation to violence against 

civilians and the spread of violence into Chad.  However, the quantity and intensity of 

reporting, once international involvement accelerated, greatly surpassed either the 

attention devoted to the crisis in earlier months, or that devoted to regions not 

attracting international intervention.  That disproportion contrasts noticeably with the 

more even-handed attention devoted by AIAR-2006 to the fuller range of global crises 

during that period.   

 

 

4. Gross and Systemic Violations of Human Rights: The 

Example of China 

The Beijing Summer Olympic Games of 2008 inaugurated unprecedented scrutiny of 

China.  Although gross abuses dating back to the Maoist revolution of 1949 have long 

                                                 
118 See, e.g., US DEPT. ST., UNITED STATES POLICY IN SUDAN (May 6, 2006) at 

http://www.state.gov/r/pa/prs/ps/2006/65973.htm (referring to genocide in Sudan) (visited 01/09/2008).    

119 See, e.g., Andrea Böhm, ‘Sie sind schwarz?  Tut uns leid!’, Die Zeit (Germany) Oct. 19, 2006, p. 23 (noting 

European indifference to crises in Africa). 

120 Jonathan Steele, ‘UN official: Khartoum knew of Darfur militia raid’, Guardian 10/10/2006, p. 25 

121 Jonathan Steele, ‘Agencies flee refugee camp in Darfur clashes’, Guardian 03/10/2006, p. 19 



Heinze & Freedman, Public Awareness of Human Rights, September 1, 2008, 02:59, p. 38 

appeared in the Western media, attention to China has often been irregular, and often 

linked to events only tangentially related to human rights.  Most recently, China’s 

booming economy has inspired much enthusiastic reporting, often with the effect of 

sidelining pressing human rights issues.   

That trend is conspicuous in WSJ.  One article reported that the annual meeting 

of the top leaders of the Communist Party included ‘social ills’ on its agenda for the 

first time, but provided little insight into the gravity or level of human rights 

violations.122  Albeit not always reporting expressly on business, WSJ tended to cast 

China in a positive light.  One article reported that censors had partially lifted a ban on 

Wikipedia access.123  Contrary to the author’s suggestion, however, the gains in terms 

of free expression were questionable since, as the author indicated, enhanced 

technology enabled censors to block individual pages more selectively.  Another 

article reported on an improved climate for foreign businesses and the domestic 

workforce.  The article dealt with an initiative for foreign companies to ensure that 

trade unions are set up.  The journalist did include a note of cynicism on the part of 

critics, who argued that such unions would actually serve to relieve the government of 

duties towards workers.  The tenor of the article was nevertheless generally benign.124  

In one editorial, WSJ praised the authorities for receiving North Korean refugees.125  

That stance contrasts glaringly with Amnesty’s findings for 2006, 

‘[Chinese] authorities arrested and deported an estimated 150-300 each week 

without ever referring cases to UNHCR, the UN refugee agency. […]  In 

September a new crackdown was reported on North Koreans residing illegally in 

                                                 
122 Shai Oster, WSJ, 12 Oct. 2006, p. 6 

123 Loretta Chao, ‘Beijing Partially Lifts Year-old Ban on Wikipedia’, WSJ 17 Oct, 2006, p. 8 

124 Mei Fong, ‘China to Advocate for More Unions’, WSJ Oct. 13 p. 4 

125 Melanie Kirkpatrick, ‘Let Them Go’, WSJ , Oct. 14, 2006, p. 6. 



Heinze & Freedman, Public Awareness of Human Rights, September 1, 2008, 02:59, p. 39 

China. / Abuse of North Korean women in China was widely reported, including 

cases of systematic rape and prostitution.  North Korean women were reportedly 

sold as brides to Chinese men for between US$880 and US$1,890.  Some 

women knew they were being sold into marriage but did not know how harsh 

conditions in China would be.  Others were lured across the border by marriage 

brokers posing as merchants.’126 

 FT did not go so far to report positive events, but did show limited interest in 

gross violations.  One article reported that an Aids education group had been banned, 

and that individual members had been subjected to police harassment.  That story is 

neither directly related to business, nor particularly positive, but, of course, addresses 

only one of a far greater number of violations in China as a whole.127  Another article 

reverted to the preference for positive stories.  A retrial had been ordered for Chen 

Juang-Cheng, a blind human rights activist, whose conviction provoked international 

criticism.  The original conviction had reportedly been used by human rights groups 

to condemn the use of trials in retaliation against dissidents.128  The article suggested 

that Chen’s case was prompting a full-scale review of such abusive litigation—an 

impression for which we have not located independent corroboration.  AIAR-2006 

suggested that Chen’s case was unique, due to exceptional international pressure.129   

NYT included several reports, notably by Joseph Kahn, relating to HREs in 

China.  These articles include substantially more negative reporting, more reflective 

of AIAR-2006.  One article reported that Chinese leaders had been urged to stop 

                                                 
126 AIAR-2006, supra note 25, at 87. 

127 Mure Dickie, ‘Leading Chinese Aids group complains of suppression’, FT 20 Oct. 2006, p. 9 

128 Andrew Yeh ‘Retrial for blind Chinese activist’ FT 02/11/2006, p. 6 

129 AIAR-2006, supra note 25, at 86. 



Heinze & Freedman, Public Awareness of Human Rights, September 1, 2008, 02:59, p. 40 

attacking, detaining, and torturing dissenters.130   Two others contained human interest 

stories about individual victims of state repression.  One dealt with the harassment 

and prosecution of a human rights lawyer.  The government had suspended his 

licence, arrested him, and sought to charge him with inciting subversion—a charge 

brought against individuals who criticise state conduct.131  The second article reported 

that independent camera footage showed Chinese troops killing non-violent Tibetan 

refugees in the Himalayas.132  

 November 2006 began with NYT reporting some positive developments133, 

which does suggest a legitimate search for journalistic balance, the article 

nevertheless condemned the high number of wrongful convictions and death 

sentences, which had led to a move towards the curbing of the use of the death 

penalty.  Another two reports focussed on further problems.  One noted that riots had 

occurred over the lack of access to healthcare for those without the financial ability to 

pay for such services.  In richly descriptive prose, it related the tragedy of a three-

year-old boy allowed to die in hospital whilst his grandfather was forced to seek more 

money,134 equal to US$ 60.135  The second was a snippet recording calls for Chinese 

police and prosecutors to cease torture of criminal suspects 136   

An NYT article by David Barboza began on the front page and continued in the 

business section, accompanied by one photograph.  Barboza reported on the drafting 

of a new labour law to end sweatshops and abuse of labourers.  Critics were reported 

                                                 
130 Joseph Kahn, ‘Experts Press Chinese Leader to Halt Attacks on Dissenters’, NYT Oct. 4 p. 10 

131 Joseph Kahn, ‘China Charges a Lawyer With Inciting Subversion’, NYT Oct. 16 p. 6. 

132 Joseph Kahn, ‘Video Disputes China’s Claim Shooting Was in Self-Defense’,  NYT Oct. 16 p. 6. 

133 David Lague ‘China moves to lessen the broad use of death sentences’ New York Time 01/11/2006, p. 3 

134 Joseph Kahn ‘Boy’s death at China hospital spurs riot over care and fees’  NYT 13/11/2006, p. 6 

135 See Jonathan Watts ‘Boy’s death sparks riots over China health care costs’ Guardian 13/11/2006, p. 17  

136 NYT 21/11/2006, p. 17 



Heinze & Freedman, Public Awareness of Human Rights, September 1, 2008, 02:59, p. 41 

to complain that the law will not end the abuses, and could mar inward investment, 

due to its imposition of difficult conditions regarding termination of workers’ 

contracts.  Critics further argued that the government would merely be sweeping state-

sanctioned abuse under the carpet by adopting a law that they knew would achieve 

little in practice.137  Barboza’s exposé differs from WSJ’s more positive reporting on 

the business climate. 

Guardian contained little positive reporting on China.  One snippet recorded that 

a total of 1.4 million people had been forcibly displaced for The Three Gorges Dam, 

with an additional 300,000 newly displaced persons recently coming to light.138  

Jonathan Watts reported on the banning of novels and works by Yan Lianke 

highlighting human rights abuses.  The article included a photograph, an information 

box, and a brief biography.139  Another article reported on the retrial ordered for Chen 

Juang-Cheng,140 which, more like AIAR-2006 than the FT, suggested that the review 

followed not from an overall improvement, but merely from international pressure.  A 

further article reported on the lack of healthcare for citizens who could not afford to 

pay.  The state was criticised as being in the bottom three countries in the world for 

access to healthcare.  Guardian, too, noted the protests sparked by the death of the 

three-year-old.141 

 

                                                 
137 David Barboza, ‘China Drafts Law to Boost Unions and End Abuse’, NYT Oct. 13, 2006, p. 1. 

138 Guardian Oct 4, 2006, p. 17 

139 Jonathan Watts, ‘Censor sees through writer’s guile in tale of China’s blood-selling scandal’, Guardian Oct. 9, 

2006, p. 25 

140 ‘Chinese Appeal Court orders retrial for human rights activist’ Guardian 02/11/2006, p. 24  

141 See Watts, supra note 135. 



Heinze & Freedman, Public Awareness of Human Rights, September 1, 2008, 02:59, p. 42 

5. Western Democracies: The Examples of USA and Israel 

Reporting adopts more humanised or richly descriptive prose when the perpetrator is 

seen as a dominant Western democracy and the victim is either a national of that state 

or of a subordinated state or entity.  There are obvious reasons why the media would 

focus on stronger states, which are often immersed in events of great military, 

political or economic consequence.  It is questionable, however, whether dominant 

states should receive markedly greater attention when less powerful states commit 

gross violations on a vastly greater scale.   

 

5.1.  USA 

Coverage  within the newspaper’s home country is likely to be greater due to the 

obvious local interest.  While the broadsheets cover a range of domestic issues, their 

foreign counterparts will focus on events bearing a more overt international 

dimension.  It is no surprise, then, that the British newspapers ended up devoting more 

attention to Guantanamo Bay than did the US papers.  Guardian featured no fewer 

than ten substantial articles over the first six weeks, in comparison to NYT’s five.  

Insofar as such issues are, for the US, essentially domestic, the US papers must 

balance that coverage against an array of other domestic concerns.  On other issues, 

we observe the same phenomenon in reverse.  Battles over Islamic headscarves were 

raging in Britain during this period, yet received somewhat greater proportionate 

coverage in NYT
142

 than in Guardian
143

, precisely because, in Britain. 

                                                 
142 See, e.g., Alan Cowell, ‘British Official Criticizes Muslim Veil’, NYT 7/10/2006 , p. 8; Dan Bilefsky et al., 

‘Across Europe Worries on Islam Spread to Centre’, NYT, 11/10/2006, pp. 1 and 10 Alan Cowell, ‘Blair Criticises 

Full Islamic Veils as “Mark of Separation”’, NYT 18/10/2006, p.3; Paul Cruickshank, ‘Covered Faces, Open 

Rebellion’, NYT 21/10/2006, p.13; Alan Cowell, ‘For Multiculturalist Britain, Uncomfortable New Clothes’, NYT 

22/10/2006, 2nd Section (News in Review) p.3. 



Heinze & Freedman, Public Awareness of Human Rights, September 1, 2008, 02:59, p. 43 

To strike such balances is to walk a tightrope.  Any attempt by US media to give 

all such issues equal weight might create the appearance of sidelining Guantanamo144, 

‘hiding’ it behind other stories of domestic interest.  However, US papers focussing 

excessively on Guantanamo might be accused of sidelining those other pressing 

issues.  The same observation holds, in reverse, for the British headscarf controversy.  

Meanwhile, the superiority of the foreign media in covering Guantanamo entails a 

dilemma of its own.  Guantanamo must, of course, be reported.  Yet we have already 

seen instances of gross and systemic violations of human rights, in a number of states, 

which received little attention whilst a highly detailed focus on Guantanamo 

dominated world attention for long stretches.   

Even if we concede that precarious balance as an explanation for greater 

coverage in the UK press, it is notable that Guardian’s approach was more explicit in 

documenting the extent of Guantanamo abuses.  During this period, Guardian 

focussed on eight former UK residents detained at Guantanamo and attempting to 

return.  Britain’s refusal to allow them entry led to four articles over a ten-day 

period.145  The pieces described ‘appalling mistreatment’,146 including detention 

                                                                                                                                            
143 Matthew Taylor & Vikram Dodd, ‘Take off the veil, says Straw – to immediate anger from Muslims’, 

Guardian 6/10/2006, p. 1; Martin Wainwright et al., ‘Dangerous attack or fair point? Straw veil row deepens’, 

Guardian,7/10/2006 pp. 4-5; Will Woodward, ‘Prescott leads ministers disagreeing with Straw over call to remove 

Muslim veils’, Guardian 9/10/2006, p. 4.  

144 See, e.g., Edward B. Colby, ‘Lara Setrakian on Untold Stories from Guantanamo Bay’, interview of 29 May 

2006, Columbia Journalism Review, available at http://www.cjr.org/behind_the_news/lara_setrakian_on_untold_ 

stori.php?page=2 (arguing that grater attention should be paid to the plight of Guantanamo inmates). 



Heinze & Freedman, Public Awareness of Human Rights, September 1, 2008, 02:59, p. 44 

without trial, torture, and lack of due process.147  A richly descriptive article by Ian 

Cobain and Cynthia O’Murchu recounted poignant biographies of each of the men.  

One detainee claimed to have ‘lost the use of one eye when guards put down a 

prisoners’ protest’ and claimed to have ‘been kicked and punched and had faeces 

smeared in his face.’148  Another claimed to have been ‘beaten, doused in hot liquids 

and subjected to incessant loud noise [and] his penis was repeatedly slashed with a 

scalpel.’149  In the reporters’ view, ‘[s]carring appears to bear out this claim.’150  A 

third inmate was alleged to have ‘suffered numerous tortures, including beatings, 

sleep deprivation and starvation.  The abuse is said to have continued at Guantanamo, 

where his lawyers said he had been in solitary confinement for so long that he 

considers insects to be friends.151  That inmate ‘suffered ill-health after joining a 

                                                                                                                                            
145 See Ian Cobain & Cyntia O’Murchu, ‘I thought Britain stood for justice, but the British government has 

abandoned us’, Guardian 03/10/2006, p. 18; Ian Cobain & Vikram Dodd, ‘Britain to US: we don’t want 

Guantanamo nine back’, Guardian 03/10/2006, p. 1; Diane Taylor, ‘’I haven’t stopped crying since I heard…I 

think they want to kill him’’, Guardian 13/10/2006, p. 11; Richard Norton-Taylor, ‘Residents ‘not government’s 

responsibility’’, Guardian 13/10/2006, p. 11. 

146 See Cobain & Dodd, supra note 145.  See also Cobain & O’Murchu, supra note 145 (describing detailed 

allegations of inhumane or degrading treatment). 

147 Id.  A number of articles examined abuses at Guantanamo in conjunction with broader issues of US war crimes 

and extraordinary renditions.  See, e.g., Richard Norton-Taylor, ‘High-flying lifestyle of the CIA’s rendition men’, 

Guardian,26/10/2006, p.9; Mark Tran, ‘Cheney endorses simulated drowning’, Guardian, 27/10/2006; Suzanne 

Goldenberg, ‘Cheney condemned for backing water torture’, Guardian, 28/10/2006, p.28; Mark Tran, ‘Rumsfeld 

faces renewed war crimes claims’, Guardian, 4/11//2006; Richard Norton-Taylor, ‘CIA tried to silence EU on 

torture flights’, Guardian, 26/10/2006, p.1, 

148 Cobain & O’Murchu, supra note 145. 

149 Id.  

150 Id.  

151 Id.  



Heinze & Freedman, Public Awareness of Human Rights, September 1, 2008, 02:59, p. 45 

hunger strike in protest at his detention without trial.’152  A further article reported on 

America’s demand for more information and data regarding flight passengers.153   

Although NYT by no means ignored such allegations154, they did not match 

Guardian, either quantitatively or qualitatively, in exploring the gravity of the 

situation; nor did they compare to NYT’s deeply humanised reports on fallen US 

officers in Iraq, despite the fact that numerous Guantanamo detainees had been 

released by late 2006, and their stories widely reported.  One NYT article did report 

that a freed Guantanamo detainee had accused America of perpetrating human rights 

violations against him, including physical and sexual assault, though without the more 

overtly humanised style of Cobain & O’Murchu, and with a greater attempt to weigh 

the detainee’s claims against the Pentagon’s counter-claims.155  An opinion piece 

reported that an Al-Jazeera cameraman was held as a detainee, arguing that the media 

were not doing enough to ensure his release.156  Other NYT articles reported on legal 

proceedings, again without Guardian’s more explicitly humanising style.157   

 Although the war on terror has implications for business and finance, the 

specific situation of Guantanamo arguably had no such implications, and thus 

received limited coverage in the financial papers.  WSJ showed altogether little 

                                                 
152 Id.  

153 Nicholas Watt, ‘Legal limbo as air passenger data talks fail’, Guardian 02/10/2006, p. 16. 

154 See, e.g., Alan Cowell, ‘Five Britons Released From Guantánamo Arrive Home’, New York Times, 10 Mar. 

2004 (NYT report appearing two years earlier).   

155 Mark Landler & Souad Mehennet, ‘Freed German detainee questions his country’s role’ NYT 04/11/2006, p. 8.  

See also Mark Landler, ‘12 detainees sue Rumsfeld in Germany, citing abuse’, NYT 15/11/2006, p. 17. 

156 Nicholas Kristof, ‘Sami’s Shame, and Ours’,  NYT 17/10/2006, p. 21. 

157 See David Johnston, ‘CIA tells of Bush’s directive in the handling of detainees’ NYT 15/11/2006, p. 14 

(reporting ACLU action for disclosure of documents signed by President Bush concerning torture); Neil A. Lewis 

‘Officials see Qaeda trials using new law in 2007’, NYT 03/11/2006, p. 18 (reporting on developments in trial 

procedures). 



Heinze & Freedman, Public Awareness of Human Rights, September 1, 2008, 02:59, p. 46 

interest in US civil rights issues during this period, providing only two snippets on 

anti-terror legislation.158  FT reported a bit more on Guantanamo, including the 

Pentagon’s decision to order an inquiry into conditions.159  One article reported on 

America’s obligations under the Geneva conventions in view of the military 

commissions trying Guantanamo detainees.160  Another reported on abuses in 

Guantanamo and on extraordinary renditions.161 

 AIAR-2006 devotes no more than a half-column to Guantanamo.162  Neither in 

form nor content does that brevity diminish the gravity of the situation.  Rather, 

Guantanamo attracts neither more nor less attention than countless other grave human 

rights abuses during that year.  Guardian’s seeming compassion about human rights, 

then, turns out to be a double-edged sword, as countless human rights victims all over 

the globe never receive the deeply individualised and humanised attention devoted to 

these victims of US abuse.  In addition, it should be recalled that our focus on civil 

and political rights places a situation like Guantanamo at the heart of concern about 

the US during our selected time period.  Had we chosen social and economic rights 

for this study, coverage of a vast number of violations would have required 

examination. 

 

 

5.2.  Israel and the Palestinian Occupied Territories 

                                                 
158 WSJ 21/10/2006, p. 1; WSJ 02/11/2006, p. 1. 

159 FT 14/10/2006, p. 8 

160 Demetri Sevastopulo, ‘Guantanamo tribunals spur Red Cross to voice concern’, FT 20/10/2006 p. 10 

161 Daniel Dombey’Levin pledges to probe ‘abuse’ of renditions’ FT 14/11/2006, p. 8 

162 AIAR-2006, supra note 25, at 274 . 



Heinze & Freedman, Public Awareness of Human Rights, September 1, 2008, 02:59, p. 47 

NYT and Guardian devoted more attention to the Palestinian Occupied Territories 

than the financial papers.  As the differences between NYT and Guardian are of 

interest, we shall focus in this section on them.  Guardian provided extensive 

humanised reporting on Palestinian and Lebanese victims of the ongoing conflicts.  

The NYT also included humanised material, but balanced the plight of Palestinians, 

Lebanese and Israelis more evenly.   

Since Palestinians’ suffering has, in the long run, been greater than Israelis’163, it 

might be argued that Guardian’s emphasis on them provides a proportionate 

assessment of the overall suffering in the conflict.  To be sure, Guardian has not 

entirely neglected Israeli victims of Palestinian attacks.164  Nor, in view of that 

disproportion in suffering, is our concern that Guardian ‘should’ report ‘equally’ on 

Israeli and Palestinian casualties.  Rather, the problem is that Guardian’s copious 

quantitative and qualitative focus on Palestinian victims by definition becomes a focus 

on Israel as aggressor, far in excess of states that commit human rights abuses on a 

more massive scale, either in absolute terms, such as China (before the attention of the 

Beijing Olympics), Sudan, Congo, or relative to the populations concerned, such as 

Libya, Syria or Saudi Arabia.  To some extent, NYT avoids that trap of stylising Israel 

as a uniquely harsh oppressor by explaining Israeli incursions in the context of threats 

to its security posed by Palestinian resistance.   

NYT included twenty pieces written by six journalists, in addition to a number of 

pieces concerning politics more generally in the region.  The articles were 

accompanied by a high level of qualitative reporting, as photographs and human 

stories accompanied almost every piece.  One article by Steven Erlanger described 

                                                 
163 AIAR-2006, supra note 25, at 147-150. 

164 Rory McCarthy, ‘Frontline town where ‘Russian roulette’ is a way of life’, Guardian, 27/11/2006, p. 15 



Heinze & Freedman, Public Awareness of Human Rights, September 1, 2008, 02:59, p. 48 

deaths, factional in-fighting and street violence, and economic deterioration once 

Israel had pulled out of Gaza, closed check-points, and imposed sanctions.  Erlanger 

stressed that Israel was responding to increased inward rocket-fire since the pull-out, 

and noted that Israeli military re-deployed troops for that reason.165   

Greg Myre published ten articles during the six-week period, almost all of which 

included photographs or humanised stories, also generally seeking to balance the 

dilemmas of Palestinians and Israelis.  One article reported that Israel was being 

blamed for violence that had killed two demonstrators in Gaza.  Israel’s closure of 

crossings, and refusal to pay customs duties and taxes owed to the Palestinian 

Authority, were damaging the Gazan economy.  Myre pointed out that Israel had 

imposed the restrictions due to alleged smugglings of weapons into Gaza. The article 

noted that the internal tensions had escalated due to the government being unable to 

pay its employees, mainly because of the cutting of funding by the US and the EU 

who view Hamas as a terrorist group.166   

In a follow-up, Myre reported the shooting of a suicide bomber who had 

breached the perimeter fence.  It also noted the military’s assertion that its destruction 

of a Palestinian home was due to production and storage of weapons.  The article also 

condemned the shooting of a fourteen year old bystander by the military when they 

killed three Palestinian gunmen.167  An article the next day reported that the Israeli 

military had entered Gaza after at least six rockets were fired into Israel from 

Northern Gaza.  The article focussed on eight deaths and numerous injuries resulting 

from the incursion into Gaza, including rich description.168  Other pieces by Myre 

                                                 
165 Steven Erlanger, ‘Fatal Clashes in Gaza Over Unpaid Salaries’, NYT Oct. 2, 2006, p. 9. 

166 Greg Myre, ‘2 Killed as Palestinian Factions Clash for 2nd Day’, NYT Oct 3, 2006, p. 6 

167 Greg Myre, ‘Militants Seize, Then Release, U.S. Teacher in West Bank’, NYT Oct. 12, 2006, p. 10. 

168 Greg Myre, 8 Palestinians Die as Israeli Raids and Airstrikes Intensify’, NYT Oct. 13, 2006, p. 13. 



Heinze & Freedman, Public Awareness of Human Rights, September 1, 2008, 02:59, p. 49 

reported on Israeli killings of civilians and Hamas militants, and closures of tunnels 

between Gaza and Egypt, And on worsening conditions in Gaza.169 Myre remained 

even-handed in documenting the reasons for Israeli military incursions, while not 

shunning coverage of grave violations.  NYT never excused Israeli violations, though 

it did generally note Palestinian actions that might have precipitated them, such as the 

kidnapping of a US teacher170, gunmen firing upon Israeli troops171, and continued 

inward rocket fire.172   

 Whether NYT is justified in according equal weight to both sides, despite greater 

Palestinian losses, is a difficult question.  NYT did also publish pieces more roundly 

critical of Israel.  An opinion piece by Sam Bahour, a Palestinian-American author, 

condemned Israel’s prevention of Palestinians returning to their land if they leave the 

country, and the requirement of visas for Palestinians wishing to visit relatives.  He 

contrasted those measures with Jews’ right of return.173  Hassan Fattah reported Israeli 

obstacles to her neighbours’ freedom of movement, featuring photographs and 

humanised stories about the Israeli security fence splitting an already divided village, 

                                                 
169 Greg Myre, ‘5 Die as Palestinians Clash With Israelis and Each Other’, NYT Oct. 14, 2006, p. 6; Greg Myre, 

‘Israeli Troops Find 5 Tunnels in Gaza Strip’, NYT Oct. 19 p. 6; Greg Myre, ‘Olmert Says Israel May Widen 

Military Role in Gaza’, New York Times, 31/10/2006, p. 8; Greg Myre, ‘Big Israeli Strike With Tanks Kills 8 

Palestinians in Gaza’, New York Times, 2/11/2006, p. 10; Greg Myre, ‘Israeli Troops Kill 6 Palestinians in Second 

Straight Day of Fighting in Gaza Farming Town’, NYT, 3/11/2006, p. 10 [hereafter ‘Israeli Troops Kill 6’]; Greg 

Myre, ‘Israelis Fire on Marchers Aiding Gaza Gunmen, Killing 2’, New York Times, 04/11/2006, p. 3; Greg Myre, 

‘Israel Vows to Attack Gaza Until Rockets Subside’, New York Times, 6/11/2006, p. 11. 

170 See Greg Myre, ‘Militants Seize, Then Release, U.S. Teacher in West Bank’, NYT, 12/10/2006, p. 10. 

171 See Greg Myre, ‘5 Die as Palestinians Clash With Israelis and Each Other’, NYT, 14/10/2006, p. 6. 

172 Myre, ‘Israeli Troops Kill 6’, supra note 169; Greg Myre, ‘Israel Vows to Attack Gaza Until Rockets Subside’, 

NYT, 06/11/2006, p.11; Ian Fisher, ‘Rocket Fire From Gaza Kills Woman and Wounds 2 in Israeli Town’, NYT, 

16/11/2006, p.20. 

173 Sam Bahour, ‘We Cant Go Home Agaim’, NYT Oct. 7, 2006, p. 15. 



Heinze & Freedman, Public Awareness of Human Rights, September 1, 2008, 02:59, p. 50 

resulting in half of the village being in Israeli territory and the other half in Lebanese 

land.  The article reported that Israeli troops were permanently posted in half of the 

village, to the detriment of said village, in order to protect Israel’s border.174  An 

article by Michael Slackman featured prominently on the front page of the newspaper, 

accompanied by two photographs and a background box.  Slackman reported that 

Israel’s illegal cluster bombs during the war with Lebanon were still killing and 

injuring Lebanese civilians.  He highlighted the ongoing impact of the preceding 

summer’s armed conflict on civilians in Lebanon and Syria.175  Alan Rickman & 

Katharine Viner’s play My name is Rachel Corrie, compiled from the diaries of a 

peace activist killed by Israeli forces whilst protecting Gazan civilians, was praised in 

a review by Ben Brantley.176  Internal abuses committed by Israel’s neighbours, such 

as Syria, Egypt, Libya, or Saudi Arabia, received no such level of attention, thus 

maintaining a focus on Israel-as-abuser even in a newspaper generally seeking 

balance between the opposing sides. 

One Guardian snippet reported on Israeli military tactics, the repercussions for 

civilians, and the Israeli Supreme Court’s order for Prime Minister Ehud Olmert to 

justify the lack of an inquiry into Israeli violations during the 2006 Lebanon 

conflict.177  An article by Rory McCarthy, accompanied by a photograph and a richly 

descriptive account, described mysterious deaths and illnesses that were thought to 

have resulted from Israeli weaponry.178  Guardian did cover Palestinian attacks on 

                                                 
174 Hassan Fattah, ‘A New Fence Is Added to a Border Town Already Split’, NYT Oct 11, 2006,  p. 3 

175 Michael Slackman, ‘Israeli Bomblets Plaque Lebanon’, NYT Oct 6, 2006, pp. 1 and 12 

176 Ben Brantley, ‘Notes From a Young Idealits in a World Gone Awry’, NYT Oct. 16, Arts section,  

177 Guardian Oct 7, 2006, p. 21. 

178 Rory McCarthy, ‘Gaza doctors say patients suffering mystery injuries after Israeli attacks’, Guardian, Oct 18, 

2006, p. 15 



Heinze & Freedman, Public Awareness of Human Rights, September 1, 2008, 02:59, p. 51 

Israel, but less frequently, and more with a view to minimising them in comparison to 

Israeli incursions.  Brian Whitaker continued the reporting on the use of illegal 

weapons by Israel in an article noting that both sides in the 2006 Lebanon war had 

used cluster bombs, but that Israel used at least seven times more than Hizbollah.179  

Conal Urquhart’s piece ‘Israel admits it used phosphorous weapons’180 included a 

humanising description of the deaths of two boys playing near an unexploded cluster 

bomb in Lebanon.  Urquhart explained the types of phosphorous weapons and cluster 

bombs used against Lebanon during the conflict.  Rarely did Guardian provide such 

detailed, humanising coverage of abuses in neighbouring regimes. 

Another article by Urquhart was accompanied by a photograph and three 

humanised stories regarding the destruction of houses in Gaza by Israeli airplanes.  

The houses belonged to people caught smuggling via tunnels between Egypt and 

Gaza, and they were destroyed after a warning of between fifteen minutes and half an 

hour.181  Similarly, two articles by McCarthy attributed the humanitarian crisis in 

Gaza to blockades, freezing of funds, and closure of crossing points after the election 

of the Hamas government.  McCarthy reported on Condoleezza Rice’s visit to the 

region and her highlighting of these issues.182 The articles were accompanied by 

photographs and human stories, indicating that Israel was using bullying tactics that 

resulted in a severe humanitarian crisis in the region.  McCarthy wrote about a 

Palestinian village which would be eradicated by the security wall.  The humanising 

style frequently used by this journalist appears from the outset,  

                                                 
179 Brian Whitaker, ‘Hizbullah ‘used cluster-bombs’’, Guardian Oct. 20, 2006,  p. 28 

180 Conal Urquhart  ‘Israel admits it used phosphorus weapons’, Guardian Oct 23, 2006, p. 22 

181 Conal Urquhart, ‘’Smugglers’ get 15 minutes to go, then house is blown up’, Guardian Oct 2, 2006, p. 15. 

182 Rory McCarthy, ‘Palestinian coalition talks fail as Rice arrives for visit’, Guardian Oct 5, 2006,  p. 22; Rory 

McCarthy, ‘Power struggle: Gaza sliding into civil war’, Oct. 12, 2006,  p. 25 



Heinze & Freedman, Public Awareness of Human Rights, September 1, 2008, 02:59, p. 52 

‘From his rooftop, Mohammad Ibrahim can see from one end to the other of the 

narrow valley that contains the village of Wadi Fukin. Beyond houses bunched 

around the tall minaret of the mosque is terraced farmland, most of it covered 

with olive trees or planted deep in cabbage, cucumber, radish, lettuce and 

squash, irrigated by dozens of small reservoir pools linked to the valley’s 11 

ancient springs.’183  

McCarthy recounts the village’s destruction, providing little insight into Israeli 

justifications for it.  Urquhart similarly recalls the demise of Nablus, noting its history 

as a commercial centre before the occuption.  His poignant sketch equally omits any 

statement of Israel’s reasons,   

‘In the meantime it’s raining and the rain water is ankle deep and getting deeper. 

Adley Yaish, the mayor of Nablus, is showing workers how to lift manhole 

covers in the road to reduce flooding. He is wearing a yellow waterproof coat 

over his suit but his leather loafers are getting wet. Flooding continues and 

pushes sewage into the streets and some homes.’184   

On the Israeli incursion into Beit Hanoun, unlike NYT
185

, Guardian provided no 

details of the Qassam rockets fired into Israel, or of the Palestinian gunmen who had 

provoked Israel’s response.  Guardian focussed solely on Israeli conduct, again using 

humanising language.  McCarthy recalled the firing on women near a mosque, 

 

‘"There were about 30 women in our group, all in the main street.  We were 

moving into the town and passing by the Israeli tanks. We carried two white 

                                                 
183 Rory McCarthy, ‘Israeli barrier and settlement to leave West Bank village with nowhere to go’, Guardian, 

30/10/2006, p. 18. 

184 Conal Urquhart, ‘The West Bank managers’, Guardian, 2/11/2006, p. 28. 

185 See, e.g., Myre, ‘Israeli Troops Kill 6’, supra note 169. 



Heinze & Freedman, Public Awareness of Human Rights, September 1, 2008, 02:59, p. 53 

flags. They didn't ask us to stop and then suddenly we saw them shooting at us," 

she said. "I was hit but there were no ambulances. We were calling for them but 

there was nothing." Her husband found a donkey cart and put the injured women 

on the back and led them out of the town to waiting ambulances. Mrs Hamad 

was hit on the forehead and in the left shoulder and was yesterday being treated 

at the al-Ouda hospital in Gaza.’186  

Myre noted that these women had chosen to become human shields for Hamas 

fighters who had holed themselves inside a mosque and were engaging with the army 

from that building.187  Guardian maintained the richly descriptive tone, describing, for 

example, ‘a 45-year-old Beit Hanoun resident’ who ‘looked on as children and 

women picked through the rubble of the four-story structure that had been home to his 

extended family of 50 people.’188   

 AIAR-2006 highlighted Israel’s failure to provide maps of where cluster bombs 

had been dropped, its frequent air and military strikes in Gaza, the expansion of illegal 

settlements and construction of security wall, and the continued closure of 

checkpoints resulting in the removal of access to jobs, medicine and humanitarian aid 

for Palestinians in Gaza.  These events were covered across all four newspapers.189 

However, AIAR-2006 also highlighted violations perpetrated by Palestinians against 

their own people, foreign journalists and Israeli civilians, which, on the whole, 

received little attention in the four papers, and particularly in Guardian, where few of 

                                                 
186 Rory McCarthy, ‘Israeli troops fire on women in mosque siege’, Guardian, 4/11/2006, p. 18. 

187 See, e.g., Myre, ‘Israeli Troops Kill 6’, supra note 169. 

188 Associated Press, ‘Israeli forces withdraw from Gaza town’, Guardian, 7/11/2006, p. 17. 

189 For WSJ, see, e.g., ‘Are Palestinians Victims or a People Living in a State of Denial?’, WSJ, 07/10/2006 p.7; 

‘Violations of Rules of War in Israel’s Lebanon Attacks’, WSJ, 19/12/2006, p. 17.  For FT, see, e.g., Harvey 

Morris, ‘Rice’s plans could help ease economic siege of Gaza Strip’, FT, 04/10/2006; Frances Williams, ‘UN joins 

call to curb cluster bombs’, FT, 08/11/2006, p.8. 



Heinze & Freedman, Public Awareness of Human Rights, September 1, 2008, 02:59, p. 54 

the concerns raised by AIAR-2006 regarding violations perpetrated by Hezbollah in 

Lebanon were covered in great detail.  Whilst AIAR-2006 reported on the increase in 

Qassam rocket attacks from Gaza190 and killing of Israeli civilians and soldiers by 

Palestinians191 in the report on Israel and the Occupied Territories, the vast majority 

of this report was devoted to HREs perpetrated by Israel against her Arab neighbours. 

The Guardian’s coverage reflected this report fairly accurately. However, when taken 

together with the reports on the Palestinian Authority192 as well as Israel’s neighbours, 

NYT generally came closest to AIAR in terms of balance and tone.  

 

 

6. Ongoing Anxieties: The Example of the ‘War on Terror’ 

The four newspapers are all native to the countries that were leading the ‘war on 

terror’ under the Bush and Blair administrations.  Both US papers adopted a strong 

anti-terror stance.  Abuses committed by states viewed as strategic allies, such as 

Pakistan or Egypt, received less quantitative and qualitative internal scrutiny than 

‘suspect’ states such as Iran.  When abuses by allies were reported, they showed a 

more positive spin, similar to that of emerging financial partners, such as China, in the 

business papers.  Guardian’s more critical view of the war on terror, by contrast, 

rendered its reporting more even-handed.   

 

 

6.1. Pakistan as Ally 

                                                 
190 AIAR-2006 p.148 

191 AIAR-2006 pp.147-150 

192 AIAR-2006 pp.204-206 



Heinze & Freedman, Public Awareness of Human Rights, September 1, 2008, 02:59, p. 55 

A number of non-western states have cooperated in US anti–terror campaigns.  Many 

are unlikely allies due to their nationals’ sympathies with the regions from which 

terrorism emanates.  Pakistan has a history of military rule since its independence in 

1947.  Despite weaknesses in its democratic institutions, reporting on Pakistan, 

particularly by WSJ, FT, and NYT, more strongly emphasise the state’s plight as 

victim in the war on terror.  Abuses related to the war on terror are likely to be cast in 

moderate language, and violations are more likely to be overlooked than those 

perpetrated by states seen as suspects in the war on terror.   

One WSJ snippet reported an armed forces air strike of a religious school in 

Chenagai, claiming 80 lives.  Pakistan claimed that, according to US intelligence, the 

school was a terrorist training ground.193  A subsequent snippet reported that a 

revenge attack by a militant bomber killed 42 Pakistani soldiers.194  It might be argued 

that these snippets reflect a newsworthy interest in the quality of American 

intelligence.  Arguably, however, it is the war on terror that primarily motivates 

WSJ’s inclusion of such claims, since, as we have seen, HREs of similar scope, but 

not related to this or other kinds of media interests, often go unreported, particularly 

in the financial papers.  One FT snippet reported that Human Rights Watch had called 

for an investigation into the Chenagai raid.  Pakistani officials claimed that the school 

was training religious militants.  The snippet also noted that Islamic groups blamed 

America for the attack.195  Another FT snippet recorded that four convictions for a car 

bombing outside the American embassy were overturned by the Appeal Court due to 

the trial court’s decisions being based on ‘flawed evidence’.196   

                                                 
193 WSJ 01/11/2006, p. 1 

194 WSJ 09/11/2006, p. 1 

195 FT 02/11/2006, p. 10 

196 FT 01/11/2006, p. 9 



Heinze & Freedman, Public Awareness of Human Rights, September 1, 2008, 02:59, p. 56 

NYT lent particular credence to the suspicions that the Chenagai madrasa was a 

terrorist training ground.197  Recalling the broader context of terrorist training being 

carried out in Pakistan’s territory, NYT more overtly attributed terrorist activity and 

training in the madrasa to the Taliban, arguably exonerating the government.  To be 

sure, two features did report critically on ‘vendetta rapes’ meted out as punishments 

by some courts, including strong qualitative reporting, with three ‘human’ stories and 

two photographs.198  However, abuses related to terror generally cast the state more in 

the role of victim than perpetrator, drawing attention to Pakistan’s efforts at 

improvement of the situation; and even the report on rape was followed by a piece 

emphasising reform initiatives.199 

 Guardian placed greater emphasis on the victims of the airstrikes, casting the 

government more in a perpetrator role.  Two articles relied strongly upon 

photographs, background boxes and human stories.  The human stories related to the 

injuries and killings of madrasa students.  Whilst NYT placed more emphasis on the 

Pakistani soldiers killed in the revenge attack, Guardian highlighted the age and 

plight of the madrasa victims.  One article reported the strike in more critical terms, 

placing less emphasis on the stated justifications than that provided by the other three 

newspapers.200  The article on the revenge attack was brief and basic, using no such 

                                                 
197 Salman Masood & Mark Mazzetti, ‘Pakistan’s leader defends airstrike on school’ NYT 01/11/2006, p. 14.  See 

also Salman Masood & Carlotta Gall, ‘Suicide bomber kills 42 soldiers at Pakistan training site’, NYT 09/11/2006, 

p. 24 (reporting on the subsequent revenge attack). 

198 See Salman Masood ‘Vendetta Rapes Continue as Pakistan Resists Change’, NYT 14/10/2006, p. 6. 

199 See Salman Masood ‘Pakistan moves toward altering rape law’ NYT 16/11/2006, p. 3. 

200 Declan Walsh ‘Growing anger as US accused of being behind madrasa attacks’ Guardian 01/11/2006, p. 25 



Heinze & Freedman, Public Awareness of Human Rights, September 1, 2008, 02:59, p. 57 

detailed or humanising technique.201  Guardian accorded less weight to terror-based 

justifications for such strikes, and placed more emphasis on US involvement.   

Guardian also included coverage of other human rights stories in Pakistan, 

which may in part owe, first, to Britain’s large Pakistani community, and, more 

specifically, to a British Pakistani condemned to death (for a non-terror related 

offence) by a Sharia court.  The man had been on death row for eighteen years 

following the accidental killing of a man who had been assaulting him.  One article 

reported that Prince Charles had threatened to cancel a visit to the country.202  Another 

reported that a presidential pardon had been granted following interventions by 

Charles and the British government.203  As with the NYT’s coverage of the rape laws, 

a negative HRE was balanced by a positive follow-up on official steps taken to 

remedy the abuse.   

 

6.2. Iran as Enemy 

A number of states, such as Iran, are viewed as sponsors of terrorism.  Having 

emerged as a regional power, Iran’s backing of terrorist organisations such as 

Hizbollah entrench its pariah status, in comparison, for example, to Saudi Arabia, 

which scarcely has a better domestic record. Whilst AIAR devoted an equal amount 

of attention to similar human rights abuses in both Iran204 and Saudi Arabia205 - 

including torture, death penalty and women’s rights – the four newspapers made 

                                                 
201 Declan Walsh ‘Pakistani soldiers killed in revenge attack on camp’ Guardian 09/11/2006, p. 24  

202 Vikram Dodd, ‘Pakistan warned Royal visit will be scrapped if Briton’s life not spared’ Guardian 19/10/2006, 

p. 4.  See also Alex Kumi ‘Death row Briton hopes for reprieve in Pakistan’ Guardian 16/11/2006, p. 11.  

203 Jeevan Vasagar ‘Man freed after 18 years on death row in Pakistan reunited with family in Birtain’ Guardian 

18/11/2006, p. 9 

204 AIAR-2006 pp.139 - 141 

205 AIAR-2006  pp.222 - 224   



Heinze & Freedman, Public Awareness of Human Rights, September 1, 2008, 02:59, p. 58 

scarce mention between them of any such HREs in Saudi Arabia over the three month 

period. This can be contrasted with the volume and breadth of reporting on Iran 

during this time. 

 In one front-page WSJ article, Andrew Higgins reported on the use of Iranian 

military vessels in the hijacking of a Romanian oil rig.  The article, including four 

photographs, two background boxes and human story, reported that businesses in Iran 

are coerced into regular meetings with the Revolutionary Guard, known to seize 

business or intimidate foreign owners into leaving the country if compliance with 

their demands is not forthcoming.206  NYT was sparse in comparison with its reporting 

on other states with comparable records, although it did cover nuclear weapons 

proliferation by North Korea, involving numerous mentions of Iran’s nuclear 

aspirations and alleged programme.  One television review covered Alessandra 

Stanley’s documentary exploring ties between the Taliban, Pakistan and Iran.207  

Stanley explored links between Iranian and Pakistani militants and between the 

Iranian government and the Taliban, again highlighting Iran as directly tied to terrorist 

groups and acts.  A second article reported the arrest of a Muslim cleric who opposed 

the use of Sharia law in Iran and was an outspoken critic of the government.208  Both 

articles featured photographs and qualitative reporting casting Iran in a strongly 

negative light. 

 The two UK papers published more articles about HREs in Iran than their 

American counterparts.  FT and Guardian reports were varied and dealt with various 

HREs.  They both gave a broad impression of Iran as a country with state-sanctioned 

human rights violations and repression of individual rights and freedoms, but, unlike 

                                                 
206 Andrew Higgins, ‘A Feared Force Roils Business in Iran’,  WSJ 14/10/2006, pp. 1, 8. 

207 Allesandra Stanley, NYT 03/10/2006, 2nd Section, p.2. 

208 Nazila Fathi, ‘Iran Arrests Outspoken Cleric Who Opposes Religious Rule’, NYT 09/10/2006, p. 3 



Heinze & Freedman, Public Awareness of Human Rights, September 1, 2008, 02:59, p. 59 

their US counterparts, placed less emphasis on Iran’s role in terrorism during this time 

period.  One Guardian piece by Robert Tait reported the further censorship of the 

internet and satellite television by the Iranian government in order to curtail access to 

Western influences and to stop Iranian bloggers from communicating with Western 

media.  Tait suggests that the lack of reporting from Iran during this period of time is 

at least partly attributable to a lack of accessibility for Western media.209 That lack of 

accessibility can also be assumed through the fact that the articles were written solely 

by Tait, which was unusual for a newspaper often featuring a variety of journalists 

when possible.  Another report covered the censorship of books in Iran through the 

arbitrary banning of both new and old literature in a clampdown by the authorities.210   

 In a weekend magazine feature, accompanied by three photographs, Tait wrote 

about his personal experiences.211  In humanising language, he reported that 

unmarried lovers in Iran are punished by flogging, imprisonment or death sentences.  

Four days later, an article reported that an Iranian soap star had been arrested on 

suspicion of having extra-marital affair.  The star and her lover faced heavy sentences 

if convicted, the former threatened with lashings, and the latter with imprisonment.212  

In its coverage of Iran, then, Guardian shares views of it as a generally repressive 

state, despite, as in the case of Pakistan, its specific unwillingness to recognise the war 

on terror as justifications for state-perpetrated abuses.   

 FT focussed on the threat and impact of sanctions against Iran due to the 

regime’s nuclear programme.  One article reported on sanctions by America and the 

                                                 
209 Robert Tait, ‘Iran bans fast internet to cut West’s influence’ Guardian 18/10/2006, p. 22 

210 Robert Tait, ‘Bestsellers banned in Iranian censorship purge’ Guardian 17/11/2006 p. 23 

211 Robert Tait, ‘My secret love affair’ Guardian 04/11/2006, Weekend Magazine pp. 38-45 

212 Robert Tait ‘Iranian soap star faces lashing after sex tape made public’ Guardian 08/11/2006, p. 26 



Heinze & Freedman, Public Awareness of Human Rights, September 1, 2008, 02:59, p. 60 

UK, noting concerns about Iran as a security threat.213  Another reported that the 

sanctions imposed against Iran were hampering businesses in the country.  Blanket 

policies within the sanctions were partly to blame, but that the nuclear programme 

remained the focal cause.214  The paper also recorded the arrest of a Shia cleric and his 

supporters who were critics of the Iranian government.215  Overall, then, FT tied 

coverage of human rights to Western concerns about Iran’s nuclear ambitions. 

 

7. Conclusion 

Media coverage of human rights entails several tensions which will remain difficult to 

balance.  On one hand, the mass media are derelict when they neglect to report on 

gross and systemic human rights violations.  On the other hand, strongly 

disproportionate emphasis on one locus of abuse raises questions about why equally 

or more abusive situations receive less attention, particularly when a noticeable 

pattern of disproportionate coverage emerges over time.  If the disproportion arises 

from concerns related to, yet ultimately distinct from, human rights, as appears when 

reporting on violations is spurred by distinct military, economic or cultural interests, 

then it cannot be said that a focus on human rights as such is being faithfully pursued.   

Journalism is subject as much to serendipity as to foreseeability.  We certainly 

cannot complain that 2008 witnessed greater scrutiny of China, through the sheer 

happenstance of the Olympic games.  We must regret, however, that, before that 

event, reporting on human rights in China, in view of the sheer scale of violations 

over decades, was at best sporadic, at worst eclipsed by business interests.  We can 

                                                 
213 Roula Khalaf, ‘UK and US revive threat of sanctions on Iran’,  FT 04/10/2006, p. 10 

214 Najmeh Bozorgmehr ‘Iranian companies pay price for Tehran’s nuclear defiance’ FT 02/11/2006, pp. 1 and 12 

215 FT 09/10/2006, p. 6 



Heinze & Freedman, Public Awareness of Human Rights, September 1, 2008, 02:59, p. 61 

understand that the Israel-Palestine conflict, standing at the cross-roads of vital 

questions of oil production, military security, and a Western imperial history, is never 

long out of the news.  We must regret, however, that states in the region with similar, 

if not far worse, records of human rights violations receive far less attention.  We can 

understand that a Western military presence heightens interest in Afghanistan, Iraq or, 

prospectively, Darfur.  We must regret, however, the dearth of reporting before such 

involvement, or in places, such as DR Congo, where no such involvement is 

imminent, as well as any tendency to focus more on harm to Western forces as on 

local victims.  We can welcome critical coverage of violations in Iran, but must regret 

the absence of similar reporting on Saudi Arabia.  We can agree that the United 

States’ post-Cold War status as superpower justifies rigorous coverage of a situation 

like Guantanamo Bay.  We must worry, however, when the price of such coverage is 

paid by millions of victims within closed societies, such as North Korea, for which 

media coverage is more occasional than constant, despite the fact that, as leading 

NGOs have shown, information can still be reliably attained. 

 We cannot recommend that all serious journalism precisely reflect the balance of 

attention found in specialist sources such as AIARs.  The mass media should 

nevertheless strive to take such benchmarks more deliberately and more 

systematically into account.  In the evaluation of successes and failures by the mass 

media, an even-handedness similar to that proposed for the assessment of human 

rights advocacy and scholarship216 should be applied.  Human rights violations can 

never be reduced to solely quantifiable measures; insofar as possible, however, human 

rights journalism should strive for some proportionality in the level of attention 

                                                 
216 See generally Heinze, supra note 13. 



Heinze & Freedman, Public Awareness of Human Rights, September 1, 2008, 02:59, p. 62 

directed towards specific human rights situations, and the actual, overall state of 

human rights in the world. 

 

 


